Fordon
Malmöupprop för Stirling
Till försvar för Stirlingsmotorn
Rädda Stirling! Omkring hundra ingenjörer vid Kockums i Malmö deltog vid middagstid i en manifestation utanför Kockums lokaler till stöd att enheten som jobbar med att utveckla ubåtsmotorn Stirling ska finnas kvar i Malmö.
De anställda vid Kockums i Malmö — där en stor del av den svenska tekniska ubåtsexpertisen finns — saknar ännu besked om var utvecklingen av den motor som används av främst det svenska försvarets ubåtar ska finnas framöver.
–Det är ytterst osäkert vad det blir av Stirlingenheten i framtiden. Vi har inte fått några besked från Kockums ledning i frågan, säger Peter Karlsson, ordförande i fackklubben för Sveriges Ingenjörer (115 medlemmar).
Och Gunnar Öhrn, ordförande för Unionen-klubben, som också har många ubåtskonstruktörer (sammanlagt 110 medlemmar) är mycket orolig över framtiden:
—Vi vill visa vårt stöd för våra kolleger på Stirling och Laboratoriet. Trots A-26-ordern för tre veckor sedan vet vi varken vilken designkapacitet som blir kvar i Malmö eller vad som händer med Strilingenheten.
Kockums har runt 250 anställda i Malmö och ett 20-tal av dem jobbar med att tillverka och utveckla Stirlingmotorn, som gör att ubåten kan framdrivas utan luft under vatten.
Sedan årsskiftet har tio av alla anställda vid Kockums i Malmö sagt upp sig.
—Flertalet av dem har angivit att det är osäkerheten inför framtiden som drivit dem att säga upp sig, säger Gunnar Öhrn.
Stirlingmotorn kommer också att finnas på den nya svenska smygubåt som Kockums nyligen fått en order att designa.
Och inom det svenska försvaret har man inga planer på att avveckla det luftoberoende Stirlingsystemet.
Det svenska systemet anses av marinen i Sverige vara bättre än det tyska luftoberoende bränslecellsystem som Kockums ägare Thussen Krupp också utvecklar och marknadsför i bolaget HDW.
Mitt under de tunga förhandlingarna med Försvarets materielverk om det nya ubåtsdesignkontraktet i september meddelade Kockums ledning i fjol att man vill flytta ubåtsenheten i Malmö till Karlskrona, där Kockums huvudkontor ligger.
Samtidigt visade det sig att en stor majoritet av de anställda ubåtskonstruktörerna inte ville flytta med till Karlskrona.
Kockums dåvarande vd Jan-Olof Johansson, i dagsläget arbetande styrelseordförande, sade redan i juli i fjol också upp hyreskontraktet för de lokaler i Malmö där enheten Stirling finns.
Bolaget förfogar nu över lokalerna till och med juni, därefter måste man hitta nya lokaler, om man inte kan komma överens med hyresvärden Midroc.
Förhandlingar om hyresvillkoren pågår, samtidigt cirkulerar det rykten om att Kockums tyska ägare Thyssen Krupp inte vill förlänga kontraktet över flera år.
Kockums är också i den sitsen att man har en leverans på två Stirlingmotorer till svenska försvaret i augusti och två stycken i december i år.
Enligt Kockums ledning ska de anställda få ny information om läget under ett möte klockan 14 på måndag.