Fordon

Målet: en personlig tränare för lastbilar

Scania samlar redan in mängder av data från hittills 250 000 uppkopplade lastbilar. Ändå skriker alla efter mer.

Publicerad

Scania beslutade redan 2010 att alla nya fordon skulle kopplas upp. Uppkopplingen infördes i produktion året därpå och i dag rullar över 250 000 fordon som kontinuerligt skickar upp information om hur de används under drift. Exempel på insamlad data är varvtal, hastighet, felkoder och temperatur.

Datan som samlas in analyseras på Karin Avatares avdelning. Hon ger ett exempel på hur insamling av felkoder kan lösa ett servicebehov.

– Att få information om en röd eller gul lamptändning ger så enormt mycket. Röd motorvarning betyder ju egentligen att man ska stanna med en gång. Men kan du läsa ut felkoden så kan en servicetekniker avgöra om du trots allt kan köra några kilometer till närmaste verkstad. När föraren rullar in står personalen med rätt reservdel i handen och vet exakt vad som ska göras.

Genom att minimera stoppet kan förseningsavgifter i bästa fall undvikas. Dessutom är bärgningskostnader på vissa håll i Europa satta väldigt högt. Att slippa ett stopp på motorvägen på grund av en röd varningslampa kan spara tiotusentals kronor.

Datan används också till att optimera fordonets service. Målet är att byta ut en komponent så nära inpå dess haveri som praktiskt taget är möjligt, för att minska kostnader och resursanvändning.

Därför aggregeras datan som samlas in. Det går att se exakt hur många kilometer en enskild lastbil har kört mellan exempelvis 0 och 10 km/h, och så vidare. Komponenter slits olika hårt vid olika typer av drift, och med informationen kan ett byte optimeras. Inom detta område finns fortfarande mycket att göra, berättar Karin Avatare.

– Verktyget ska bli som en personlig tränare för lastbilar, maximera driften men också vara coachen som säger till när saker ska bytas, säger hon.

Trots att stora mängder data redan samlas in tycks behovet hos verkstäder och transportföretag vara ännu större.

– De vill ha mer data oftare, konstaterar hon.

Scania är ett anrikt företag med många klassiskt skolade ingenjörer. Hur har digitaliseringen tagits emot?

– Jag tror att den har tagits emot positivt och nyfiket. Många av dem som utvecklar systemen i våra fordon är de som kräver att få ännu mer data för att ha som underlag när de kontaktar kunden, säger hon.

Karin Avatare

Yrke: Driftanalyschef på Scania i Södertälje.

Ålder: 40 år.

Bor: Tullinge.

År på Scania: Snart sex år.

Utbildning: Civilingenjör elektroteknik.