Lyxbilstillverkare designar ubåt

2017-10-03 10:36  
Foto: Aston Martin

Lyxbilstillverkare har invaderat det exklusiva båtsegmentet. Nu tar Aston Martin nästa steg. Tillsammans med Triton Submarines ska bilmärket designa en ubåt för de rikaste.

”Projekt Neptune” är kodnamnet för samarbetet mellan Aston Martin och Triton Submarines LLC. I dag har den Florida-baserade ubåtstillverkaren nio modeller i utbudet, där den största tar sex personer. Formgivningen är tämligen funktionell – men nu ska Aston Martin leverera den design och materialkvalitet som lyxkunderna är vana vid.

Företagets dyraste ubåt kostar drygt 24 miljoner kronor, men för den summan tar du dig ned till 999 meters djup. De typiska Triton-kunderna äger redan en yacht, så allt måste vara perfekt. För sin designstudie har Aston Martin utgått från Tritons kompakta LP-plattform, men skapat en mer smäcker exteriördesign.

– Vi har alltid beundrat Aston Martin. Varumärket representerar en djup passion för teknik, ingenjörskonst och tidlös elegant design. Redan från vårt första möte kändes det naturligt med ett partnerskap mellan Triton och Aston Martin – och våra samlade värderingar kommer att förverkligas i det här spännande projektet, säger Patrick Lahey, vd för Triton Submarines.

Läs mer:

Läs mer: HMS Hajen – Sveriges första ubåt

Samarbetet mellan Aston Martin och Triton kan verka otippat, men är snarare ett naturligt steg – för en efter en har lyxbilstillverkarna kastat sig in i det mest exklusiva båtsegmentet. Företagens insatser har främst handlat om design, men även i viss utsträckning tekniska lösningar.

Tidigare har Aston Martin bidragit med sitt ”DNA” till motorbåten AM37, av Quintessence. Palmer Johnson har byggt Niniette 66, som är en direkttolkning av Bugattis modell Chiron. En skillnad är att båten har en inbyggd jacuzzi och en värmande brasa ombord.

Arrow460-Granturismo är ett samarbete mellan brittiska båtbyggaren Silver Arrows Marine och ”Mercedes-Benz Style Advanced Design Centre”, i Italien. Lexus sportyacht sägs vara ”en bra övning för företagets formgivare”, men det enda byggda exemplaret har faktiskt motorer hämtade från Toyotas marina produktion.

Princess Yachts har dock gjort tvärt om. De samarbetar med Bentley kring biltillverkarens båtinspirerade specialversion, en bil som endast tillverkas i 30 exemplar. Vissa har gillat utflykten till den marina sidan så mycket att de aldrig kom tillbaka. Bland annat har högt uppsatta chefer från Jaguar Land Rover och McLaren övergett bilbranschen för att istället leda arbetet hos olika lyxbåttillverkare.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt