Luftfria däcken snart verklighet: ”Kände ingen skillnad”

2021-09-27 14:31  

Man brukar säga att det är onödigt att återuppfinna hjulet. Hos Michelin har man dock tänkt nytt och företaget har presenterat framtidens luftfria däck.

För lite drygt två år sedan visade Michelin och partnern GM upp konceptet Uptis, ett punkteringsfritt däck vars namn är en förkortning för ”Unique Puncture-proof Tire System”. Hjulet är utformat så att bilens tyngd bärs upp av fjädrande ekrar gjorda av kompositgummi och hartsomsluten glasfiber. Detta monterat på ett aluminiumhjul.

Läs mer: Alla bilars förarassistans lurades att köra förarlöst

Då, 2019, sa man att målet var att de skulle introducera tekniken till 2024. Under årets bilmässa IAA i München rullade man ut ett prototypdäck för en demonstration. Däcken var satta på Minis elbilar och företaget har lagt upp flera videoklipp där passagerare får beskriva hur det kändes att åka i en bil med Uptis.

– Den distinkta strukturen i Michelins Uptis-prototyp, eller ”det konstiga” som vi har hört att det kallas, lyckade verkligen attrahera uppmärksamhet från många besökare. Det bästa kom i slutet av demonstrationen när våra passagerare, som ärligt talat var lite skeptiska till en början, sa att de inte kände någon skillnad mot konventionella däck, säger Cyrille Roget på Michelin Group, i ett uttalande.

Fler tillverkare utvecklar luftfria däck

Fördelarna med Uptis ska enligt däcktillverkaren vara att man som ägare inte behöver oroa sig för punktering och riskerna det medför, eller fel lufttryck. Därtill innebär tekniken att färre däck slängs i förtid, på grund av punktering eller fel lufttryck.

Michelin må ha fått stor uppmärksamhet för sina däck, men de är inte ensamma om att utveckla liknande teknik: Bridgestone utvecklar en modell kallad Airless och även Goodyear har koncept som bygger på icke-pneumatisk teknik, som testas på autonoma fordon i en stad i Florida.

Felix Björklund

Mer om: Däck Bilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt