Då kan GM och Michelin lansera det luftfria däcksystemet

2019-06-05 11:17  

Ännu ett koncept för punkteringsfria hjul har sett dagens ljus. Denna gång är det GM och Michelin som gör en gemensam framryckning.

Konceptet kallas för Uptis vilket är en förkortning för Unique Puncture-proof Tire System och är som namnet antyder ett hjul som det inte går att punktera. Michelin och General Motors (GM) presenterade nyligen Uptis på transportmässan Movin'on i Kanada.

Hjulet är avsett för personbilar och ska kunna klara av även snabbare körning på motorväg. Det uppges vara optimerat för autonoma och elektriska fordon. Det minskade underhållskravet skulle förstås kunna innebära stora fördelar för till exempel uthyrningsflottor.

Bilens tyngd bärs upp av fjädrande ekrar gjorda av kompositgummi och hartsomsluten glasfiber i stället för att trycksatt luft. Den fälgliknande konstruktionen i mitten är gjord av aluminium. Hjulets yttersta lager ser ut att vara en vanlig mönstrad gummiblandning.

Läs mer: Kasta pumpen – här är luftfria däcket

Som vanligt när etablerade tillverkare inom fordonsindustrin presenterar koncept som kraftigt avviker från den gängse affärsmodellen är produktionsplanerna vaga: GM har "för avsikt" att utveckla det luftfria hjulet tillsammans med Michelin och "siktar" på att introducera det för personbilar "så tidigt som" 2024.

Klart är i alla fall att GM kommer att påbörja test och validering av hjulkonceptet på ett antal Chevrolet Bolt redan i år. Ytterligare utveckling lär behövas för att hjulet ska kunna klara av snöiga förhållanden, om det nu är tanken.

De senast åren har vi fått se ett antal koncept som handlar om luftfria däck för olika typer av fordon. Michelin har också lanserat Tweel, ett luftfritt hjul för exempelvis golfbilar.

Johan Kristensson

Mer om: Hjul Däck

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt