Premium

Alla bilars förarassistans lurades att köra förarlöst

Med alla metoder försökte en tidning manipulera 17 bilars förarassistans. Testarna fick samtliga fordon att köra utan någon bakom ratten.

Publicerad

Med adaptiv farthållare och filhållningssystem har många av dagens bilar den teoretiska kapaciteten att köra långa sträckor utan mänsklig inblandning. Fordonen har dock en rad inbyggda funktioner som ser till så att föraren övervakar körningen – men vad händer om man verkligen försöker lura tekniken att låta bilen köra "autonomt"?

Car and Driver tog 17 bilmodeller och påbörjade arbetet med att vilseleda säkerhetssystemen. Testerna genomfördes med den adaptiva farthållaren satt på 96 km/h.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här