Locket på om Jas-flygningen i Libyen

2011-04-14 13:44  

De svenska stridspiloterna i sina Jas 39 Gripen har nu övervakat flygförbudzonen i Libyen i en vecka. Men exakt vad de gjort är hemligstämplat. Här är försvarets egen film från insatsen.

- Det är locket på, tyvärr. Vi får inte berätta vad vi gjort sedan det första uppdraget i torsdags kväll förra veckan, säger Louise Levin, pressofficer på den svenska flygbasen på Sicilien, i telefon till Ny Teknik.

Men hon får i alla fall berätta att allt nu är på plats på den italienska flygbasen Signoella på Sicilien.

- Vi fick ta över en tom hangar och lagerlokal på Natos område på Signoellabasen för två veckor sedan. Allt är gigantiskt stort här med våra mått mätt. Men nu är allt på plats och verksamheten rullar på, säger Louise Levin.

Den sista officiella informationen som lämnats från den svenska styrka FL 01 var i fredags när flygvapeninspektören Anders Silwer lämnade ett blogginlägg på Försvarsmaktens hemsida och lade ut foton på de första lufttankningningarna.

- Under uppdraget, som startade 15.55 på fredagen, från flygbasen Sigonella på Sicilien utförde lufttankningsflygplanet TP 84 T lufttankning med JAS 39 på 10 000 fots höjd. De två JAS 39 flög därefter in för att hävda flygförbudszonen i trakten av Tripoli, skriver Anders Silwer, som själv flög i lufttankningsplanet.

- Själva lufttankningen gick bra. Det var helt odramatiskt, skriver han.

Efter flygningen över Libyen lufttankade de två JAS 39 återigen och landande på Sigonellabasen strax före 18.30.

– Normalt sett kommenterar vi inte våra flygningar men eftersom det här var ett historiskt uppdrag så gör vi ett undantag, skriver Anders Silwer i sin blogg.

Det första uppdraget för den svenska FL 01-styrkan inom Nato-ledda Operation Unified Protector genomfördes redan på torsdagskvällen. Men då  behövde planen inte lufttanka.

Den svenska styrkan på cirka 130 personer, varav 10 är piloter, ska stanna i max 90 dagar enligt det gällande riksdagsbeslutet. Om det blir förlängning måste det till ett nytt riksdagsbeslut.

Fotnot: Läs om Jas-planens hemliga lådor.

Alla är i Libyen

Tretton nationer deltar i Natouppdraget med sammanlagt nio olika stridsflygplan.

USA med stealth-bombaren B2 Spirit och jaktplanet F-15 Eagle.

USA, Nederländerna, Belgien, Norge, Danmark och Italien med jaktplanet F-16 Falcon.

Spanien och Kanada med multiroll-planet F-18 Hornet.

Frankrike, Förenade Arabemiraten och Quatar med multiroll-planet Mirage 2000.

Frankrike med jaktplanet Rafale.

Storbritannien med multiroll-planet Eurofighter Typhoon och attackplanet Tornado.

Sverige med multiroll-planet Jas 39 Gripen Natoanpassade C-version.

(Källa: Fokus)

Fakta: Jakt, Attack, Spaning och Multiroll

Varför Jas 39 Gripen heter Jas i folkmun och inte Gripen beror sannolikt på att begreppet Jas kom först.

Det var Sveriges första, och ett av världens första, multirollplan (multirole på engelska) och begreppet Jas blev en snackis.

Sedan fick det namnet Gripen efter en namntävling i början av 1980-talet.

Multiroll innebär att ett enda flygplan lätt kan byta mellan rollerna:

Jakt, som innebär att man anfaller luftmål

Attack, som innebär att man anfaller markmål

Spaning, som innebär att man tar foton och filmar

(Källa: Saab/Wikipedia)

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt