Lastbilsjätten Kenworth släpper två eldrivna modeller

2020-09-16 12:51  

Amerikanska Kenworth erbjuder nu två ellastbilar, med en maximal räckvidd på 321 km. Den tyngsta ligger i en viktklass upp till 15 ton.

När det kommer till Nordamerikas elektrifierade lastbilar så talas det mycket om Tesla och Nikola – men en av de största lastbilstillverkarna på marknaden är Kenworth. De har bland annat utvecklat det tunga dragfordonet FCET (Fuel Cell Electric heavy-duty Truck) i samarbete med Toyota, som stod för bränslecellerna.

Nu öppnar Kenworth orderböckerna för två batteridrivna dragfordon i USA och Kanada. K370E ligger i den amerikanska viktklassen 7 (från strax under 11,8 ton till strax under 15 ton) – respektive den något lättare K270E i klass 6 (från 8,8 ton och upp till knappt 11,8 ton).

De två batteripack som erbjuds ligger på 141 kWh samt 282 kWh, och de ska som mest ge en räckvidd på knappt 161 km respektive dryga 321 kilometer. Den exakta kapaciteten på snabbladdningen är ännu inte avslöjad, men enligt Kenworth ska man kunna ladda fullt på en timme – vilket man får förmoda är med det mindre batteripacket.

Läs mer: Scanias milstolpe – lanserar sina första el-lastbilar

Kunderna kan välja mellan två likströmsmotorer på 469 respektive 355 hästkrafter. De sägs erbjuda ett så stort vridmoment att ett fullastat fordon ska kunna starta vid en 20-gradig lutning – och hålla 40 mph (63 km/h) vid en lutning på sex grader med full last ombord. Start/stopp som bromskraftåtervinning bidrar till räckvidden.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt