Fordon

Läsarna: ”Hög tid att Sverige får höghastighetståg”

Majoriteten ger tummen upp för regeringens satsning på höghastighetståg mellan storstäderna. Det framgår av svaren i Ny Tekniks senaste Månadens fråga.

Publicerad

”Höghastighetståg, bra eller dåligt?”. Den frågan ställdes till prenumeranterna av Ny Tekniks nyhetsbrev, beslutsfattare i undersökningsföretaget Reaktions databas och på nyteknik.se i oktober. De som svarade skulle rangordna sin inställning på en sjugradig skala som sträckte sig från ”Mycket negativt” till ”Mycket positiv”.

Responsen har varit massiv: Nästan 13 000 personer har svarat på frågan, och över 7 000 läsarkommentarer har strömmat in. Runt hälften av de svarande – totalt 47,3 procent – anser sig vara mycket positiva till regeringens planer på en höghastighetsjärnväg. En tredjedel räknar sig själva som positiva eller mer än positiva till satsningen.

Många av de som kommenterat tycker att det är hög tid för Sverige att framtidssatsa på att få till supersnabba tåg. Bland annat lyfts miljöaspekten fram som ett starkt argument.

”Det känns som miljövänligaste alternativet och ett stort steg mot ett hållbart samhälle.”

”Snabbtågen är framtiden. Miljömässigt, bekvämt och kostnadseffektivt.”

”Det är alltid rätt att satsa på utbyggnad av infrastruktur.”

Bo-Lennart Nelldal, professor i tågtrafikplanering på KTH, är inte överraskad över resultatet.

– Jag blir inte förvånad. I regel är inte många emot när det handlar om positiva åtgärder gällande transporter. Den synen speglas även hos politikerna där det finns en bred enighet att satsa på höghastighetståg.

En vanlig fråga bland läsarna är hur stor miljöbesparingen blir.

– De stora effekterna skulle synas på inrikesflyget – tågen skulle i stort sett kunna ersätta flyget i södra Sverige. En höghastighetsjärnväg skulle även öka kapaciteten för gods- och regionaltåg på den nuvarande stambanan, vilket kan minska trafiken med dieseldrivna lastbilar och personbilar.

Men alla är inte övertygade om att den planerade investeringen är bra. Drygt 17 procent är negativa, och vill bland annat istället se en rejäl kraftansträngning när det gäller moderniseringen av den befintliga järnvägen.

”Rusta istället upp nuvarande järnvägsnätet och bygg ut med dubbelspårigt”, säger en.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Månadens fråga

Månadens fråga ställs till prenumeranter av Ny Tekniks nyhetsbrev och till ett par hundratusen beslutsfattare, chefer och företagare i konsultbolaget Reaktions databaser.

Frågan har även ställts på nyteknik.se och på vår Facebooksida.