Fordon
Lamborghini kapitulerar – nu kan bilarna få eldrift
Foto: Lamborghini
Tillverkaren har hållit fast vid att deras supersbilar ska ha naturligt aspirerade motorer – men nu bjuder Lamborghini på en överraskning. Avetadors efterträdare kommer förmodligen elektrifieras.
I kommande flaggskeppsmodellen Aventador SVJ utvecklar den naturligt aspirerade V12:an på 6,5 liter 770 hästkrafter och 720 Nm. Till detta sägs den lätta bilen erbjuda det bästa kraft/vikt-förhållandet i Lamborghinis historia. Sammantaget ger det 0-100 km/h på 2,8 sekunder och en topphastighet på 350. Men ändå är allt inte frid och fröjd.
Den konservativa tillverkaren har hållit fast vid sin gamla käpphäst, att företagets superbilar inte har turbo – men crossovern Urus fick en V8 med dubbelturbo under huven. Enligt företaget var detta nödvändigt.
– Om du vill flytta en bil som väger 2,2 ton över alla tänkbara ytor, även grus eller sand, så behöver du en motor som ger ett enormt vridmoment vid 1 500 varv. Endast en turbo kan bidra till detta. Beslutet att använda turbo baserades på bilen uppdrag – som inte delas av supersportbilarna, säger Lamborghinis teknikchef Maurizio Reggiani till Motortrend.
Superbilarnas motorer kan dock få hjälp på annat sätt. En lång rad av Lamborghinis konkurrenter har hakat på elektrifieringstrenden och börjat implementera elmotorer vars extrakraft kompletterar bensinmotorerna. Men den italienska tjuren har stått emot – tills nu. För Motortrend berättar Reggiani att efterföljande modell kan få elektrisk uppbackning.
– Aventadors efterträdare kommer ha en naturligt aspirerad V12:a, men vi kan lägga till en hybrid- eller plug-in-lösning för att leva upp till reglerna kring bränsleförbrukning och utsläpp. Kanske kan det handla om en hybrid-boost som ger en turboliknande effekt. Vi vill använda lösningen på det sätt som är bäst för bilens typbesiktning. När man sedan lever upp till regelverket så kan den resterande kraften användas för prestanda, säger han.
Med utgångspunkt från Lamborghinis Anima-funktion, som låter Urus-förare välja rätt köregenskaper för underlaget, visualiserar teknikchefen hur samma upplägg skulle kunna se ut på en elektrifierad supersportbil. I ”Strada-mode” skulle elstödet kopplas bort, möjligtvis med undantag för stadskörning. I ”Sport-mode” kan elmotorer ge stöd för vridmoment-vektorisering, som aktivt distribuerar vridmomentet mellan hjulen. I ”Corsa-mode” skulle elmotorer kliva in och fylla upp luckor i V12:ans kraftleverans.