Fordon

Så flirtar Lamborghini med kvinnor

Lamborghini Urus lanseras 2018 med siktet på köpstarka unga kvinnor. Foto: Lamborghini

Urus är en annorlunda Lamborghini, en SUV med sikte på köpstarka unga kvinnor som har småbarn i baksätet.

Publicerad

Lamborghini har traditionellt sålt merparten av sina bilar till män. Män med gott om pengar som kan unna sig en sportig leksak med tio- eller tolvcylindriga urstarka motorer under huven. Racersportbilarna från den italienska traktortillverkaren, som numera tillhör Volkswagengruppen, har trots att märket är relativt ungt uppnått hög status i bilvärlden.

Men nu har företagets nye vd Stefano Domenicali beslutat sig för att fördubbla försäljningen från nivån 3245 bilar förra året. Det tänker han göra genom att flirta med en kvinnlig köpstark kundkrets som föredrar små stadsjeepar framför konventionella småbilar, eller stora terrängfordon. Nyhetsbyrån Bloomberg hänvisar till en undersökning av J D Power som visar att kvinnliga köpare dominerar i segmentet små stadsjeepar, och att biltypen attraherar yngre kvinnor mer än konventionella bilar. Speciellt ensamstående kvinnor har visat ett kraftigt ökande intresse för crossover-bilar i premiumklassen sedan 2010.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här