Så flirtar Lamborghini med kvinnor

2016-09-01 09:51  
Lamborghini Urus lanseras 2018 med siktet på köpstarka unga kvinnor. Foto: Lamborghini

Urus är en annorlunda Lamborghini, en SUV med sikte på köpstarka unga kvinnor som har småbarn i baksätet.

Lamborghini har traditionellt sålt merparten av sina bilar till män. Män med gott om pengar som kan unna sig en sportig leksak med tio- eller tolvcylindriga urstarka motorer under huven. Racersportbilarna från den italienska traktortillverkaren, som numera tillhör Volkswagengruppen, har trots att märket är relativt ungt uppnått hög status i bilvärlden.

Men nu har företagets nye vd Stefano Domenicali beslutat sig för att fördubbla försäljningen från nivån 3245 bilar förra året. Det tänker han göra genom att flirta med en kvinnlig köpstark kundkrets som föredrar små stadsjeepar framför konventionella småbilar, eller stora terrängfordon. Nyhetsbyrån Bloomberg hänvisar till en undersökning av J D Power som visar att kvinnliga köpare dominerar i segmentet små stadsjeepar, och att biltypen attraherar yngre kvinnor mer än konventionella bilar. Speciellt ensamstående kvinnor har visat ett kraftigt ökande intresse för crossover-bilar i premiumklassen sedan 2010.

Vad som särskilt attraherar är större plats för bagage och mer plats för passagerare, den upphöjda placeringen av förare och åkande och allt bättre bränsleekonomi. De små stadsjeeparna kommer också med största sannolikhet att användas för att skjutsa barn, oavsett om bilen ägs av en yrkesarbetande eller hemmavarande kvinna.

Lamborghini Urus blir en bil som i första hand vänder sig till en kräsen kundkrets i åldersgruppen 30 – 45 år. Under huven väntas en V8 på omkring 600 hästkrafter, ingen diesel men på sikt en hybrid, kanske även en helt eldriven version. Utrullningen planeras till 2018.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt