Fordon
Kustbevakningen litar
på sina nya Dash-plan
De Dash-plan som Kustbevakningen får i vinter är inte av samma typ som de olycksdrabbade SAS-planen och har inte samma typ av landningsställ.<br /><br></br>- Vi har gjort en extra koll, säger chefen för kustbevakningsflyget Lars Franzén till Ny Teknik.
Leveransen av Kustbevakningens tre nya radar- och sensorbestyckade övervakningsplan Dash 8 Q-300 från det kanadensiska företaget Field Aviation är försenad, men flygchefen Lars Franzén är tacksam för det i dag.
- Jag är väl inte direkt glad för förseningen, men när den nu ändå är ett faktum så ger det oss tid att undersöka statistik på Q-300, säger han.
- Nu har vi hunnit kolla upp statistiken för Q-300-typen än en gång och har försäkrat oss om att det är en pålitlig och säker flygplanstyp. Det är ett helt annat plan än Q-400, med andra vingar och andra landningsställ. Vi är inte oroliga, säger Lars Franzén.
Kinderegg - fullt av överraskningar
Dash 8 Q-400, som SAS köpt från kanadensiska Bombardier, är en ny flygplanstyp och SAS är första kommersiella kunden.
Q-400 har varit ett problembarn för SAS och har redan fått öknamnet "Kinderegg - fullt av överraskningar" av SAS-personalen.
Efter flera olyckstillbud, nu senast med ett havererat landningsställ, har den skandinaviska tillsynsmyndigheten belagt samtliga 24 SAS-plan med flygförbud och Bombardier har gjort samma sak med övriga Q-400-plan.
Ingen offert på Saab 2000
Vid sidan av SAS är Kustbevakningen den enda som har Dash 8-plan i Sverige.
Kustbevakningen gjorde en upphandling för drygt tre år sedan och fick tre offerter på specialutrustade turbopropplan för kustbevakning.
Det kanadensiska företaget Field Aviation, som specialiserat sig på specialbyggda flygplan, offererade Dash 8 Q-300, den spanska EADS-delägaren Casa offererade Casa 235 och den italienska EADS-delägaren Alenia offererade ATR42, som används av den italienska kustbevakningen och italienska tullen.
- Vi fick över huvud taget ingen offert på Saabs turbopropplan, varken Saab 340 eller Saab 2000. Antagligen klarade inte Saabplanen våra specifikationer, säger Lars Franzén.
Världens mest avancerad övervakning
De tre specialutrustade planen från Field Aviation kostar sammanlagt 634 miljoner kronor.
- Men hälften av kostnaden är övervakningsutrustning. Vi kanske inte har världens mest avancerade kustbevakning, men väl världens mest avancerade civila havsövevakningsflygplan, säger Lars Franzén.
Planen kommer bland annat att ha Ericssons och Rymdbolagets radarsystem SLAR - Side Looking Airborne Radar - för att kunna upptäcka olja på vatten oavsett väder och tid på dygnet.
Planen får också en kombinerad IR/UW-skanner som med infrarött och ultraviolett ljus kan se var ett oljeutsläpp är som tjockast för att kunna vägleda räddningsfartygen.