Fordon
KTH-Sleipner byggd för att inte välta
UPPDATERAD MED FAKTA I eftermiddag visar KTH-teknologernas upp sina två Eco Marathon-bilar Sleipner och Spiros IV. Sleipner är helt ny och ersätter veteranen Agilis som hade lite för lätt för att välta när det hettade till på banan.
Nya Sleipner kommer att utan tvekan att väcka uppmärksamhet under studenttävlingarna Shell Eco Marathon på Lausitz-banan i östra Tyskland den 26 maj i år.
Sleipners kaross är nämligen helt i genomskinlig PET-plast och man ser både föraren Tina Runesson, motorn och aluminiumchassit genom plastkarossen.
Med Sleipners intåg säger nu KTH:arnas snålbilsveteran Agilis, som varit med Shell Eco Marathon sedan 2006, tack och adjö efter ett tufft liv på tävlingsbanorna.
Agilis har en självbärande kaross och byggd som en flygplanskropp.
- Men Agilis hade lite problem med driftsäkerheten och för hög tyngdpunkt. Agilis välte lätt och det begränsade körningen, säger Jonas Severin på KTH Eco Cars till Ny Teknik.
Faktum är att Agilis såg lite skamfilad ut redan förra året efter många vurpor och dikeskörningar. Agilis har all rätt att dra sig tillbaka efter fem tävlingssäsonger i rad.
I stället kommer Sleipner, byggd i återvinningsbar aluminium och PET-plats, och bara väger 30 kilo.
- Vi går ifrån den självbärande, flygplansliknande kroppen och gör Sleipner till ett klassiskt chassi-kaross-fordon. På så sätt kan vi sänka tyngdpunten, säger Jonas Severin.
Sleipner kan också byggas lättare än Agilis och den aerodynamiska utformningen optimeras.
Hela bilen byggs med så lätta material som möjligt – aluminium och PET-plast,
Chassit är i aluminium och väger under fem kilo. Förarsätet ska göras i ett tyg som är lättare än papper. Hela bilen väger under 30 kilo utan förare men med motorn, som är en encylindrig 4-taktsmotor från Honda.
- Målet är att sätta nytt Sverigerekord och ta en pallplats, säger Jonas Severin.
Det är Chalmers som har det svenska distansrekordet i prototypklassen i Shell Eco Marathon. Med sin Eco Vera satte man nytt svenskt rekord både 2008 och 2009.
Om Sleipner ska sätta nytt rekord måste Tina Runesson se till att rulla mer än 1 243 kilometer på 1 liter bensin.
Ändå är det långt ifrån värdskrekordet som sattes av det franska Polytech Nantes-laget förra året med 4 896 kilometer.
Läs Sleipner-teamets bloggar här.
Sleipner Eco Car
Tävlar: Prototypklassen på Lausitz-banan i Tyskland i Shell Eco Marathon 26-28 maj 2011.
Motor: Encylindrig, bensindriven fyrtakts Hondamotor på 25 kubik.
Chassi: Svetsat aluminiumchassi med profiler från Sapa.
Kaross: Superlätt kaross i genomskinlig, återvinningsbar PET-plast.
Vikt utan förare: Under 30 kilo. Agilis vägde 60 kilo.
Förarens vikt: Minimum 50 kilo med dräkt och hjälm. Tina Runesson säger att hon kommer att ligga strax över 50 kilo.
Toppfart: 50 kilometer i timmen.
Snittfart under tävlingen: Cirka 30 kilometer i timmen.
Varvtal: Max 7 000 varv per minut. Optimalt under tävlingen 4 000-5 000 varv per minut.