Fordon
Kollektiv design i ny bil
Light car-konceptet bygger på öppen innovation.
Den är elektrisk, helt återvinningsbar - och du får vara med och konstruera den själv. Den tyska konceptbilen Light car bygger på samma idé som uppslagsverket Wikipedia.
På bilmässan i Genève presenterade den tyska konsultfirman Edag konceptbilen Light car, som slår det mesta i nytänkande.
Namnet på bilen kommer från det faktum att många av bilens ytor - inte bara fönster, utan även karosspaneler - är av glas med lysdioder monterade innanför.
På så sätt ska föraren kunna använda till exempel fronten eller bakvagnen för att sända signaler eller korta meddelanden till andra bilister.
"Vi vill att karossen ska fungera som en bildskärm, säger Edags designchef Johannes Barckmann till sajten Motorauthority.
För att ytterligare understryka att det här ska vara en bil som är öppen för nya idéer vill Edag att den ska vidareutvecklas på samma sätt som uppslagsverket Wikipedia eller operativsystemet Linux; genom att användare och andra utvecklare bidrar med nya idéer i ett öppet nätverk.
På svenska kallas det ”öppen innovation” och är ett övergripande samlingsbegrepp för ett förhållningssätt till produktutvecklingen, som kan innebära allt ifrån öppna formgivningsforum med omröstningar, till att viktiga kunder förses med egna utvecklingsverktyg eller att fristående leverantörer släpps in med tydligare produkterbjudanden om tillbehör och tjänster till slutanvändarna.
- I slutändan kan man till och med tänka sig att kunderna får vara med och utforma en ny produkt, säger Fredrik Svahn på Viktoriainstitutet i Göteborg.
På institutet skissar forskarna på en framtid där fordonstillverkarna måste dra skynket från bilen innan den ens lämnat skissbordet. Och vänja sig vid tanken att utomstående lämnar viktiga konstruktionsbidrag, bortom företagets styrning av arbetet.
- Det svåra med en sådan arbetsmetod är avvägningen mellan att ha kontroll och låta andra påverka ens grundidé, säger Fredrik Svahn.
Förutom lysdioder och öppen innovation är Light car till stor del uppbyggd av fibrer av den vulkaniska bergarten basalt. Enligt Edag blir det billigare än med aluminium eller kolfiberarmerad plast. Bilen blir dessutom lätt och stark och hundra procent återvinningsbar.
Bilen drivs av små elmotorer, monterade vid varje hjul. Energin lagras i ett litiumjonbatteri.