Fordon

Kina tar över världens största flygplan

Spännvidden på An-225 är 88 meter. Foto: Antonov
Spännvidden på An-225 är 88 meter. Foto: Antonov
An-225 med sovjetiska rymdfärjan Buran på ryggen. Foto: Antonov
An-225 med sovjetiska rymdfärjan Buran på ryggen. Foto: Antonov
Ett halvfärdigt exemplar av An-225 ska byggas klart i Ukraina med kinesisk hjälp. Foto: Antonov
Ett halvfärdigt exemplar av An-225 ska byggas klart i Ukraina med kinesisk hjälp. Foto: Antonov

En kinesisk flygtillverkare tar nu hand om tillverkningen av världens största flygplan, Antonov AN-225, och planerar för licensbyggen i Kina.

Publicerad

Kinesiska AICC har tecknat avtal med Antonov i Ukraina om att färdigställa det andra exemplaret av världens största flygplan, An-225 Mrija (drömmen), vid Antonovs anläggningar i Ukraina, och sedan förbereda för tillverkning av jätteplanet i Kina på licens.

Det enda exemplaret av An-225 togs i bruk 1988 för att bland annat bära den sovjetiska rymdfärjan Buran på ryggen. På motsvarande sätt transporterade Nasa de amerikanska rymdfärjorna på ryggen av en Boeing 747 Jumbo.

14 sådana flygningar genomfördes innan Sovjetunionen upplöstes och det ambitiösa rymdprogrammet stoppades. Vid millennieskiftet moderniserades An-225 och togs i bruk för tunga transporter 2001. Det är avsett för transporter på omkring 225 ton, men har som mest lyft med en last på 253 ton.

Spännvidden är 88 meter och längden 84 meter. Med en last på 200 ton kan planet flyga 4000 km.

Endast ett exemplar av planet byggdes klart, men ett halvfärdigt plan ska nu byggas klart vid Antonovs fabrik i Ukraina för leverans till kinesiska AICC. I ett senare skede ska serieproduktion av An-225 starta i Kina på licens från Antonov.

Sedan konflikten mellan Ryssland och Ukraina, och västs sanktioner mot Ryssland, har Antonov haft svårt att få leverans av delar som tillverkas i Ryssland till sina flygplan. Nu ska kinesiska företag få tillverka dessa delar på licens.

Se An-225 starta från Arlanda 6 januari 2012 nedan.