Fordon

Katastrofresultat när elcyklar testas

Nio av sexton elcyklar får underkänt i en omfattande tysk test. Endast två cyklar godkänns.

Publicerad

Motororganisationen ADAC och stiftelsen Warentest beslöt att testa 16 populära elcyklar, en cykeltyp som efterfrågas allt mer och som blivit en succé i Tyskland och Holland. Bara i Tyskland finns 1,3 miljoner elcyklar.

Merparten är så kallade pedelecs, vanliga cyklar som förses med eldriven hjälpmotor. De får inte gå fortare än 25 km/h, effekten får inte överstiga 250 W. Inom dessa bestämmelser är fordonen skattebefriade och föraren behöver inte ha hjälm.

Organisationerna beslöt sig därför för att hårdtesta dessa tvåhjuliga fordon som kommer upp i farter som endast vältränade cyklister uppnår med trampcyklar.

Resultatet blev katastrofalt. Nio av cyklarna fick betyget underkänt. Rambrott, styrstångsbrott, gaffelbrott, bristfälliga bromsar och elektromagnetisk strålning från elsystemet som är så stark att den stör blåljusmyndigheternas radiotrafik kunde ADAC notera.

Cyklarna kommer från mer eller mindre kända varumärken som KTM, Kreidler, Leviatec, Sinus, Flyer, Top Velo, Fischer, Victoria och Raleigh.

Endast två cyklar, E-Courier SX från Stevens och OBRA RT från Kettler fick omdömet bra. Ingen gick högsta betyget mycket bra.

Här är ADACs hela lista

Videopresentation nedan, på tyska:

<iframe width="468" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/bIw41y3DfXY" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>