Fordon

Kairo väljer monorail för nya huvudstaden

Innovia monorail 300. Foto: Bombardier
Osaka Monorail 1624 vid Hotarugaike station. Foto: Kitayama/Wikimedia

De två linjerna är tillsammans 96 kilometer långa. Bombardier har skrivit avtal om att bygga monorail-linjer i Kairo i Egypten, meddelar det kanadensiska bolaget.

Publicerad

(Artikeln är uppdaterad)

Affären värderas till 4,5 miljarder USA-dollar, och är klar förutom några smärre tilläggsdokument, heter det. Linjerna ska gå till Giza och den nya huvudstad som planeras utanför Kairo.

Den ena linjen blir 54 kilometer lång, från östra Kairo till den nya administrativa huvudstaden. Den andra linjen blir 42 kilometer lång och ska gå mellan 6 oktober staden och Giza.

Hastigheten på banorna ska ligga på upp till 80 kilometer i timmen. Linjerna ska transportera 45 000 passagerare per timme i båda riktningarna, uppger Bombardier.

Ett Bombardier-lett konsortium, Orascom Construction, ska utforma och bygga monorailsystemet. Bombardier ska leverera 280 monorailvagnar av typen Innovia Monorail 300. Avtalet med Bombarderier löper i 30 år.

Monorail på nöjesplatser och flygplatser

Monorail-tåg grenslar ett brett spår. Järnvägstypen gjordes populär av bland andra svensken Axel Wenner-Gren i USA på 1950-talet.

Japan har flest monorailsystem i världen, bland dem det 28 kilometer långa monorailsystemet med två banor i Osaka.

I övriga världen används monorailsystem ofta inne på stora nöjesanläggningar eller in anslutning till flygplatser.