Jätteanläggningen ska göra Kinas robotskepp ledande

2018-02-22 16:30  
Nu vill Kina ta ledningen i racet, med bygget av världens största forskningsfacilitet för robotfartyg. Foto: Yunzzhou Tech

Den autonoma kapprustningen på haven är ett faktum. Nu ska Kina anlägga världens största forskningsfacilitet för robotfartyg. The Wanshan Marine Test Site kommer täcka ett havsområde på 772 kvadratkilometer.

Autonoma fartyg är ett hett utvecklingsområde, inte minst inom rustningsindustrin. Bland annat har USA sjösatt Sea Hunter, ett 40 meter långt fartyg avsett för ubåtsjakt. Kinas flotta har den autonoma motorbåten HSIB (high-speed intercept boat) – och förra året visade man upp framtiden i form av en fartygsmodell. Den 30 meter långa D3000 kommer kunna operera självständigt under månader i sträck.

Nu vill Kina ta ledningen i racet, med bygget av världens största forskningsfacilitet för robotfartyg. Strax norr om Macau har man avhyst ett havsområde på 772 kvadratkilometer. Popular Science rapporterar att den enorma ytan ska agera testverkstad kring utvecklingen av autonom styrning och teknik för att undvika kollisioner med objekt i vattnet.

The Wanshan Marine Test Site kommer bland annat utrustas med satellitnavigation, sonar och datalänkar. Kinesernas ambition är att sätta teknikstandard för certifiering inom området autonoma fartyg. Anläggningen samarbetar med China Classification Society (CCS) och Wuhan University of Technology, som bland annat har bidragit till utvecklingen av landets hangarfartyg.

Läs mer: Här är båten som inte kan kantra

Sett till tonnage är Kina i dag den största fartygstillverkaren i världen. Tidigare har landet producerat enklare konstruktioner, men nu är man på väg upp i hierarkin. Med sofistikerade underhållsfartyg och fraktbåtar för containrar och gas för börjar Kina hota varvsindustrin i Japan och Sydkorea. Och de som först klarar sig utan besättning kommer förmodligen dominera haven.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL