Cummins klår Tesla – blir först med ellastbil

2017-09-04 12:48  

I slutet av september presenterar Tesla sin kommande ellastbil. Men det hypade märket är bara tvåa på bollen. Först är istället en klassisk tillverkare av diesel- och bensinmotorer.

Sedan i våras har det varit känt att elbilstillverkaren och branschförnyaren Tesla har en ellastbil på gång. Detta efter att företagets chef Elon Musk twittrat ut nyheten. Detta gick i linje med att man i fjol sagt att det skulle bli aktuellt att presentera en långtradare och en minibuss inom sex till nio månader. Produktionen av dessa skulle vara igång inom mindre än fem år.

I förra veckan kom det fram uppgifter om att Tesla berättat för olika speditionsfirmor att deras lastbil ska få en räckvidd på mellan 200 – 300 miles, motsvarande 32 – 48 mil. Så allt verkade vara på rull för att tillverkaren återigen skulle vara först ur startblocken när det gällde elektriska långtradare. Men icke! 

Motortillverkaren Cummins är känd för sina stora dieslar och bensinmotorer, men nu har de visat upp en eldriven klass-7 lastbil kallad Aeos. För de som glömt sin grekiska mytologi var Aeos den bevingade häst som drog solguden Helios vagn. Enligt Cummins ska fordonet vara i produktion 2019. Räckvidden på lastbilen är 16 mil och lastkapaciteten ligger på 20 ton.

Läs mer:

Läs mer: Här är Volvos trumf i nya suv-segmentet – nya XC40

I första hand är det här en lastbil för stadsapplikationer, som leveranser av livsmedel, hämtning av sopor samt terminaltransporter. Cummins har inga planer på att själv bygga lastbilar – utan kommer enbart att leverera drivlinor och batterilösningar.

Enligt företaget är en ellastbil ett bra komplement till större och tyngre bilar, detta eftersom det i dagsläget inte är realistiskt att utveckla en riktig 18-hjulslångtradare på grund av batteriernas begränsningar.

Så vad har då Aeos för batterier? Bilen väger in på 8 200 kilo och har ett batteripack på 140 kWh. Dessa ska kunna laddas fullt på en timme, men redan 2020 hoppas Cummins att effektiviteten ska vara bättre och att man ska klara det hela på blott 20 minuter. Utöver den rena batteribilen kommer tillverkaren även att lansera ett alternativ med räckviddsförlängare. Där kommer en diesel agera generator vilket ska göra att man på en kombinerad tank med el och diesel ska komma 48 mil.

Ellastbilar på gång

– Tesla: Premiär september 2017 – i produktion 2019

– Cummins: Premiärvisad – i produktion 2019

– Daimler: Visade lätta lastbilen Fuso eCanter i juli, massprouktion 2019. Visade tunga lastbilen Urban eTruck i fjol, trolig produktion: inom tio år.

– Nikolai: Uppstartsföretaget visade en bränslecells-lastbil med ett 320kWh-batteri i december 2016. Denna har en räckvidd på 130 mil, och är tänkt att lanseras 2019.Ellastbilar på gång

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt