Fordon

Jas 39 Gripen föddes i juni 1982

Gripen Next Generation som tecknaren ser den. Den har ännu inte varit i luften. Foto: Gripen International

Det svenska stridsflygplanet Jas 39 Gripen föddes vid ett regeringsbeslut på försommaren 1982. Sex år senare flög det för första gången. Ytterligare tjugo år senare rullar det första demonstrationsexemplaret av en helt ny generation Gripen ut från Saab hangar i Linköping.

Publicerad

Juni 1982.Riksdagen ger klartecken till det nya svenska stridsflygplanet Jas 39 Gripen.

April 1983.Svenska staten beställer 30 ensitsiga plan i första omgången och snabbt därpå ytterligare 100 plan. Totalt har Försvarsmakten köpt 104 Jas 39 Gripen.

Februari 1986. Den första fullskalemodellen visas upp för politiker, militärer och press.

December 1988.I december gör Saabs testpilot Stig Holmström den första flygningen med det nya planet.

Februari 1989.Planet havererade på Saabs flygfält i Linköping. Piloten och det datoriserade flygsystemet kom i otakt med varandra och roderutslaget blev för kraftigt så att planet rollade till vänster vid landningen och slog i marken.

Maj 1990.Den andra prototypen gör sin första flygning.

Juni 1993. De första planen levereras till beställaren Försvarets Materielverk.

Augusti 1993.Vid en flyguppvisning över Riddarfjärden i Stockholm den 8 augusti havererat ett plan inför ögonen på tusentals åskådare. Piloten räddar sig med fallskärm.

Juni 1995.Brittiska BEA Systems och Saab bildar Gripen International för exportaffärer.

April 1996.De första tvåsitsiga Gripen-planen levereras.

Juni 1996.Jas 39 Gripen introduceras officiellt som flygvapnets nya plan vid en ceremoni på F7 i Såtenäs i Västergötland.

December 1999.Det första exportkontraktet signeras. Sydafrika köper 28 stycken Gripen.

Mars 2001.Svenska försvaret får sitt 100:e Gripenplan levererat.

December 2001.Ungern skriver ett tioårigt hyr-köps-kontrakt med svenska staten på 14 av flygvapnets Gripen-plan.

September 2002.Saab levererar den första exportversionen, C-versionen, av Gripen till det svenska försvaret.

Juni 2004.Tjeckien skriver ett tioårigt kontrakt med svenska staten om att hyra 14 nybyggda Gripen mellan 2005 och 2015 – samma tidsperiod som i Ungernaffären.

April 2007.Regeringen flaggar i vårbudgeten för utvecklingspengar till nästa generations Gripen.

April 2007.Den norska försvarsministern Anne-Grete Ström-Erichsen undertecknar ett intentionsavtal som ger Norge insyn i den fortsatta utvecklingen av Gripen Next Generation.

September 2007.Regeringen fattar beslut om att satsa 4,1 miljarder kronor på ett ”demonstratorprogram” för nya Gripen samt en ombyggnad av 31 stycken gamla Gripenplan till modern, Natoanpassad C/D-version.

September 2007.Den danske försvarsministern Sören Gade undertecknar ett liknande intentionsavtal som Norge tecknat fem månader tidigare.

Januari 2008.Gripen passerar den magiska gränsen 100.000 flygtimmar totalt för samtliga levererade Gripenplan i Sverige och utomlands.

Februari 2008.Thailands flygvapenchefn Chalit Pukbhasuk undertecknar ett avtal om leverans av sex Gripen C/D-version.

April 2008. Gripen Demo, provflygplanet som ska visa vägen till en ny generation Gripenplan, rullar ut ur Saabs hangar ackompanjerad av smattrande flaggspel och applåder från inbjudna politiker, militärer, näringslivstoppar och media.