Fordon

Järnvägen väljer metod mot isade växlar

Kontaktytan mellan den geotermiska värmen och växeltungan. Foto: Pintsch Aben
Testväxel i Grünberg
Principen för den geotermiska uppvärmningen.

Efter fyra års praktiska prov har nu den tyska järnvägsmyndigheten godkänt en ny metod att hålla växlar isfria.

Publicerad

Idén att med värme från underjorden hålla järnvägsväxlar isfria började testas i Hamburgs hamn vintern 2010. Vintern därpå togs systemet i drift på ännu en provplats, och ett tredje system byggs för närvarande.

- Samtliga system har överträffat våra förväntningar, säger testledaren Damian Schink från ZAE Bayern som gör testet ihop med holländska Pintsch Aben.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här