Fordon

Japanska färjan körde autonomt i sju timmar

Den drygt 200 meter långa bilfärjan gjorde en autonom resa på 240 km, vilket tog cirka sju timmar. Foto: The Nippon Foundation
Den vänstra skärmen visar hur färjan lägger till, och den högra visar fartygets navigation. Foto: The Nippon Foundation

Mitsubishi har testat vad de påstår är världens första helt autonoma navigationssystem för stora fartyg. Bilfärjan Soleil avverkade 240 km.

Publicerad

Ny Teknik har tidigare skrivit om världens första helelektriska autonoma containerfartyg. Då var det sagt att norskbyggda Yara Birkeland skulle segla 2018 – men premiären för fartyget blev i stället i november 2021, då hon stävade ut i Oslofjorden. Men resan till att bli ett autonomt fartyg är lång, där är Yara Birkeland inte än.

Men andra självgående fartyg är på gång. Exempelvis har Mitsubishi Shipbuilding genomfört en lyckad testrunda med vad de påstår är världens första helt autonoma navigationssystem för stora fartyg, ombord på en 222 meter lång bilfärja.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här