Världens första självseglande containerskepp

2017-05-16 14:58 Felix Björklund  
Illustration av faryget Yara Birkeland. Foto: Yara

Ut på de sju haven – utan kapten eller styrman. 2018 kommer världens första autonoma containerskepp att avsegla. Och det elektriska fartyget ska ersätta 40 000 lastbilslaster.

Den självkörande bilen är rejält omdebatterad, och nyheter kring Googles, Teslas och Volvos framsteg inom ämnet duggar tätt. När det gäller autonoma fartyg är det desto tystare – men det betyder inte att tekniken ligger outforskad. Faktum är att autonomi på sjön mycket väl kan bli verklighet innan de självkörande bilarna på land.

Nu avslöjar norska Yara att man tillsammans med Kongsberg kommer att bygga världens första helelektriska autonoma containerskepp – och att det ska vara i sjön redan 2018.

Skeppet som går under namnet Yara Birkeland ska inledningsvis frakta kemikalier och gödningsmedel från Yaras fabrik i Porsgrunn, till närliggande städer. Jungfrufärden kommer vara bemannad, men därefter ska man successivt låta datorerna ta över. År 2019 räknar man med att göra längre resor och 2020 så ska hela operationen vara fullt autonom.

Läs mer: Rolls Royce bygger fjärrstyrda fartyg

Yara anger att den stora fördelen är att skeppet i ett slag kommer att minska kväve- och koldioxidutsläppen rejält. Detta eftersom el-skutan ersätter motsvarande 40 000 lastbilsturer om året. I förlängningen innebär självseglande skepp att fartygen kan designas om ordentligt. Eftersom det inte behövs utrymmen för besättning, såsom kajuta och mäss, kan man maximera lastutrymmet.

– Med det här nya autonoma batteridrivna containerfartyget flyttar vi transport från land till hav. På så sätt minskas buller och utsläpp samtidigt som det förbättrar säkerheten på vägarna, säger Svein Tore Holsether, chef för Yara, i ett pressmeddelande.

Ett av skälen till att det kommer att dröja något innan sjöbefäl och besättning kan mönstra av för gott är lagstiftningen. Norge ligger förvisso långt fram och i fjol tillät man att Trondheimsfjorden trafikerades av självkörande fartyg. Men det kommer att krävas ytterligare regleringar och förändrade bestämmelser innan Birkeland kan stäva mot solnedgången helt utan mänsklig inblandning ombord.

Yara Birkeland

Längd (LOA): >70 meter

Bredd: 15 meter

Höjd: 12 meter

Djupgående avstånd: 5 meter

Maxfart: 10 knop

Kapacitet: 100 – 150 TEU

Dödvikt: 3 500 – 4 500 ton

Framdrift: Elektriska motorer + två azimuth- samt två bogmotorer

Batteri pack: 3,5 – 4 MWh

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt