Japanska färjan körde autonomt i sju timmar

2022-01-30 08:00  

Mitsubishi har testat vad de påstår är världens första helt autonoma navigationssystem för stora fartyg. Bilfärjan Soleil avverkade 240 km.

Ny Teknik har tidigare skrivit om världens första helelektriska autonoma containerfartyg. Då var det sagt att norskbyggda Yara Birkeland skulle segla 2018 – men premiären för fartyget blev i stället i november 2021, då hon stävade ut i Oslofjorden. Men resan till att bli ett autonomt fartyg är lång, där är Yara Birkeland inte än.

Men andra självgående fartyg är på gång. Exempelvis har Mitsubishi Shipbuilding genomfört en lyckad testrunda med vad de påstår är världens första helt autonoma navigationssystem för stora fartyg, ombord på en 222 meter lång bilfärja.

Läs mer: Norska vätgasbåten Hyrex ska ge upp till 50 mils räckvidd

Systemet kan lägga till och lägga ut från kaj autonomt, med alla de finjusteringar som en mänsklig operatör kan hantera. Under färd håller färjan koll på sin omgivning i upp till 26 knop, bland annat med värmekameror som även kan upptäcka andra skepp nattetid. Till detta ingår ett automatiskt kollisionsskydd.

Färjan Soleil körde 240 km mellan två japanska städer, en resa som tog cirka sju timmar. Enligt Mitsubishi är en av autonomins största utmaningar att övervaka motorerna och förutse de fel som kan uppstå – den tekniken utvecklas och testas nu. Färjan har även ett avancerat system för cybersäkerhet, vilket är viktigt eftersom det skulle kunna få långtgående konsekvenser om ett fartyg blev hackat.

John Edgren

Mer om: Autonoma fordon

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt