Fordon
Japan sockrar ubåtsbud med batterifabrik
Japansk ubåt av Soryu-klass. Foto: Japanska marinen
Japans regering trycker på för att Toshiba ska bygga en batterifabrik i Australien för att ytterligare öka chansen till en beställning av japanska ubåtar.
Det handlar om en mycket stor militärorder som kan omfatta 12 nya ubåtar som på sikt ska ersätta de australiensiska Collinsubåtarna.
Tre kandidater finns till ordern och den japanska Soryu-klassen anses ligga bra till. Den byggs av koncernerna Mitsubishi och Kawasaki och de första ubåtarna i serien har ett luftoberoende maskineri som byggs på licens från Kockums. Men senare båtar i serien ska enligt uppgift få Stirlingmaskineriet ersatt med litiumjonbatterier.
Av den anledningen har enligt Japan Times den japanska regeringen uppmanat Toshiba att anlägga en fabrik för batteritillverkning i Australien. Toshibas batterier anses mer lämpade för ubåtsdrift än exempelvis konkurrenten GS Yuasas som blev omskrivna i samband med batteriproblem ombord på flygplanet Dreamliner.
Inga av aktörerna har velat kommentera uppgifterna i tidningen.
De två övriga anbudsgivarna till ubåtsordern är franska DCNS och tyska TKMS. Av dessa bedöms DCNS har bästa förutsättningarna att erbjuda en ubåt i den storleksklass som Australien behöver (4000 – 5000 ton). Den tyska bränslecellsdrivna ubåten Type 214 måste skalas upp från dagens 2000 ton till det dubbla, vilket försvagar varvets möjligheter.
Australien ska under innevarande år fatta beslut i ubåtsfrågan. Skulle ordern gå till Japan blir det första gången som japan börjar exportera militär utrustning i stor skala sedan premiärminister Shinzo Abe upphävde det japanska exportförbudet för krigsmateriel 2014.