Innolith hävdar att deras nya batteri ger elbilar 100 mils räckvidd

2019-04-08 09:28  
Foto: Innolith

Schweiziska Innolith hävdar att de har skapat ett litiumjonbatteri med en energidensitet på 1000 Wh/kg. Det skulle kunna ge elbilar med en räckvidd på tusen kilometer.

Med jämna mellanrum görs utspel från forskargrupper och företag som hävdar att de är nära ett genombrott inom batteriteknik. Utöver att ge elbilarna längre räckvidd vill branschen se ett lägre pris – och förhoppningsvis kunna minska den brandrisk som finns hos dagens litiumjonbatterier.

Hittills har dock varken företag eller universitet kunnat leverera en prototyp som ger hopp om att det stora teknikklivet är nära förestående.

Det senaste utspelet i raden kommer från Innolith. Den schweiziska startupen hävdar att det har skapat världens första laddningsbara batteri med 1 000 Wh/kg – vilket skulle kunna ge elbilar med en räckvidd på hundra mil.

Läs mer: BMW:s tre Tesla-utmanare vintertestas i Arjeplog

Energidensiteten kan ställas mot Teslas battericell 2170 till Model 3 som anses ligga på 250 Wh/kg, en siffra som Elon Musk har för avsikt att pressa till 330 Wh/kg.

– Det är ett stort hopp. Det motsvarar i runda slängar fyra gånger mot dagens bästa litiumjonbatterier. I grova drag är det tre gånger mer än vad som generellt anses vara prognosen för nästa förbättring inom litiumjontekniken. Och det är den dubbla energidensiteten mot de mål som har satts av organisationer som US Department of Energy, säger Alan Greenshields, styrelseledamot för Innolith till The Verge.

Den påstådda räckvidden på tusen kilometer kan ställas mot att Panasonics bästa elbilsbatterier i dag ger en räckvidd på 531 kilometer.

Läs mer: Fiskers prislapp utmanar Teslas Model 3

Innoliths produkt är ett litiumjonbatteri där de organiska komponenterna i elektrolyten har bytts ut mot mer stabila ickeorganiska ämnen som inte är lika benägna att brinna.

– Vi tar bort de organiska materialen och ersätter dem med ickeorganiska material, vad som i grunden är salt-lika material – och det medför två saker: För det första blir du av med brandrisken. Och den andra delen är att du blir av med de mest reaktiva komponenterna i systemet, vilket gör det lättare att bygga ett batteri där du kan packa in massor av energi utan att det blir instabilt, säger Alan Greenshields.

Han var tidigare knuten till batteriföretaget Alevo, som gick i konkurs 2017. Även Innoliths vd har en bakgrund i det företaget.

Det återstår mycket arbete innan påståendena kan bevisas. Enligt företaget självt ska utveckling och kommersialisering ta 3-5 år. Det finns planer på en pilotanläggning i Tyskland, och företaget ser sedan framför sig att ingå partnerskap med batteriproducenter som tillverkar Innoliths teknik på licens.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt