Fordon
I väntan på elbussen
Klart för laddning på Sven Hultins plats på Chalmersområdet i Göteborg.
Hållplatsen vid Chalmers står redo för snabbladdning. Nu saknas bara Volvos nya elbuss.
Den 15 juni börjar eldrivna bussar att rulla mellan Chalmers och Lindholmen i Göteborg. Först då får Volvo Bussars nya helelektriska buss sin officiella premiär. Men redan i veckan invigdes ändhållplatsen på Sven Hultins plats på Chalmersområdet.
Den bågformade laddarmen har strömavtagare som kan sänkas ner för att snabbladda batterierna som sitter på bussens tak. På sex minuter ska batterierna vara fulladdade så att bussen kan ta sig till den andra ändhållplatsen knappt 8 km bort. Även där ska batterierna fyllas på av en snabbladdare.
Volvos elbuss är ett konceptfordon som började testas för några veckor sedan i Göteborgstrafiken. Eftersom den enbart har en elmotor så är färden både tyst och avgasfri. Energiförbrukningen är dessutom ungefär 80 procent lägre än för en dieselbuss i motsvarande storlek. Förutom tre elbussar ska sju av Volvos laddhybridbussar trafikera sträckan.
Den nya busslinjen, som heter 55, är en del i samarbetet ElectriCity. Bland deltagarna finns Göteborgs Stad, Göteborg Energi, Götalandsregionen, Chalmers, Västtrafik, Akademiska Hus, Lindholmen och Johanneberg Science Park.
Den här grafiken visar tekniken i både bussen och laddaren. Grafiken gjordes när Ny Teknik besökte Volvos verkstad före jul när den mintgröna bussen fortfarande var en prototyp.