Hyundais oväntade betyg – sjönk till en stjärna i NCAP-testet

2020-10-15 13:00  
Hyundai HB20 gick från fyra stjärnor till en. Hur gick det till? Foto: Latin NCAP

Tidigare gav Latin NCAP Hyundai HB20 betyget fyra stjärnor för vuxenskyddet, men efter ett uselt krocktest fick samma grundkonstruktion bara en stjärna. Varför är ett mysterium.

Det är ett faktum att vissa delar av världen har ett bilutbud där köparen kan förvänta sig en västerländsk lägsta standard, medan andra marknader får räkna med att många fordon erbjuder en säkerhet som är "vintage". 2013 skrev Ny Teknik om att Brasiliens inhemskt tillverkade modeller från globala bilmärken var dödsfällor. Och nu har en av landets storsäljare fått bakläxa av Latin NCAP.

Läs mer: Bosch system larmar när mc-föraren råkar ut för en olycka

Hyundai HB20 tillverkas i Brasilien och när den föregående versionen av minibilen testades förra året så fick den fyra stjärnor för sitt vuxenskydd och tre stjärnor för barnskyddet. Nu har Latin NCAP krocktestat uppföljaren, och det gick åt skogen för den populära modellen. Även om omdömet för barnskydd stod sig så sänktes betyget för skydd av vuxna från fyra- till en stjärna.

En av få skillnader mellan de två var att innerpanelen i dörrsidan betedde sig lite annorlunda vid de två testen. Men hur en bil med samma grundläggande konstruktion kan få så olika resultat är en gåta, och Latin NCAP har inte heller svaret på frågan. De har vänt sig till Hyundai som ännu inte har kommit med ett utlåtande. Krockinstitutet konstaterar dock att testet väcker allvarliga frågor kring Hyundais strategi för HB20:s sidokrockskydd. Se klippet från testet nedan:

Det ska sägas att en del skräckbilar rullar runt även på den europeiska marknaden. 2018 var det Fiat Panda som blev den andra bilen någonsin med betyget noll stjärnor i Euro NCAP:s utvärdering. I samma test kammade Jeeps då nya Wrangler hem en enda stjärna.

John Edgren

Mer om: Hyundai Krocktest

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt