Bilindustrins omställning är en dyr historia med hisnande summor. Förra året meddelade Audi att man ska satsa 143 miljarder kronor på ny mobilitet under fem år. Mercedes har avsatt 107 miljarder kronor bara för sin elektrifiering. Och Volkswagen ska under en tioårsperiod lägga 324 miljarder kronor på sina elektrifierade modeller.
Nu är det Hyundai som lägger korten på bordet. Till 2025 ska den koreanska tillverkaren lägga 340 miljarder kronor på mobilitet, vilket omfattar elbilar, autonom körning, uppkopplade fordon samt teknik kring bildelning. I ryggen har man ett starkt stöd från den sydkoreanska regeringen.
Landets president, Moon Jae-in har lovat att självkörande fordon år 2030 ska kunna stå för hälften av alla sålda bilar i landet. Det rapporterar Reuters. Även koreanska staten investerar tungt. Mellan 2021 och 2027 kommer de att satsa 13,6 miljarder kronor på självkörande teknik.
Regeringen förväntar sig att Hyundai ska ha sjösatt autonoma system på nivå 4 för fordonsflottor till år 2024 – och att den självkörande nivån, som inte kräver någon inblandning från föraren, kommer att nå privatkonsumenter i Sydkorea år 2024.
Samtidigt hävdar experter att Sydkorea har hamnat på efterkälken inom vissa teknikområden som omgärdar autonomi – bland annat kring artificiell intelligens, logic chips och sensorer. Därför anser vissa att landet inte kommer att klara av sina högt satta mål.
Hyundai har dock tagit hjälp utifrån. Under hösten bildade man ett nytt samriskbolag med amerikanska bilteknikfirman Aptiv – tidigare Delphi Automotive. Bolaget planerar att inleda tester av helt förarlösa system nästa år, och ska ha en självkörande plattform klar 2022.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.