Audi storsatsar lägger 143 miljarder på framtidsmobilitet

2018-12-05 10:32  

Fullt fokus på elektrifiering, autonom teknik och digitalisering. Under tisdagen meddelade Audi att man kommer satsa motsvarande 143 miljarder på detta de kommande fem åren.

BMW, Mercedes och nu Audi. De tunga tyska premiumtillverkarna har alla kastat handsken för att visa att man seriöst investerar i framtidens transportteknik. 2018 började med att Mercedes sa att man skulle satsa 107 miljarder på elektrifiering. Kvartalet efter kom BMW med nyheten att man bara under året skulle rekordsatsa sju miljarder euro på elektrifiering och autonom teknik. Nu har alltså Audi avslöjat sitt framtidsfokus och att man de kommande fem åren ska investera motsvarande 143 miljarder kronor i elektrifiering, autonom teknik samt digitalisering. Detta som en del i en investeringsplan på nära 400 miljarder fram till 2023.

– Den här planeringsrundan har en tydlig signatur. Vi tar ett väldigt systematisk förhållningssätt till elektrisk moblititet och vi kommer att vara mer fokuserade i framtiden. Vi prioriterar konstant våra resurser för framtidsorienterade produkter och tjänster som är eftertraktade och relevanta för marknaden, säger Bram Schot, Audis tillfällige chef, i ett uttalande.

Läs mer: Norska elbilsfantasten Ståle Frydenlund: Så blir Sverige lika framgångsrikt som Norge

Att man kommer med uttalandet nu är intressant och sammanfaller med lanseringen av Audis första elbil E-tron. Modellen och investeringsplanen är startskottet på satsningen som ska innebära att märket 2025 kommer att ha 20 elektrifierade modeller (varav hälften är rena elbilar).

Audi, som är en del i Volkswagenkoncernen, kommer att utveckla större elbilar tillsammans med Porsche, och mindre modeller med Volkswagen.

Men alla miljarderna kommer inte bara investeras i att få till nya modeller. Pengarna ska även räcka till för att bygga upp nya produktionsanläggningar, kompetens och tjänster. Och just det senare är ett intressant kapitel. Digitaliseringen är otroligt viktig och innehåller allt från trådlös uppdatering (som Tesla gör) till trafikanalyser, funktioner relaterade till autonom körning samt merförsäljning som att bilen själv föreslår servicebokning.

Tisdagens uttalande var dock ganska detaljlöst och kan snarare ses som en avsiktsförklaring än en konkret roadmap över planerna. Oavsett så är det tydligt att man har insett att det kommer kosta rejält med pengar för att garantera sin plats i framtiden – där branschen står inför ett hela havet stormar-scenario.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL