Fordon

Här testas Koenigseggs nya modell skoningslöst

Foto: Apex One
Foto: Koenigsegg

Hur krocktestar man en bil som kostar 30 miljoner kronor? Christian von Koenigsegg har utvecklat en teknik för att använda samma fordon gång på gång. Se nya modellen misshandlas av testarna.

Publicerad

Koenigsegg CC8S tog titeln från McLaren F1 som världens mest kraftfulla motor i produktion – och med CCR-modellen upprepade man bragden. Koenigsegg One1 blev med sina 1 360 hk den första produktionsmodellen som uppnådde vikt-/kraftförhållandet 1:1 – det vill säga en hästkraft per kilo. Tillverkaren hävdar att One1 därmed blev världens första megacar.

På årets bilmässa i Genève visade Christian von Koenigsegg den senaste modellen, döpt efter hans far Jesko – som var en nyckelfigur vid företagets uppstart. Bilen har fått en helt ny motor – en femliters V8 med dubbelturbo som levererar 1 280 hk på bensin och 1 600 hk på E85. Kolvar som bara väger 290 gram sällskapar världens lättaste V8-vevaxel, på 12,5 kilo. Den låter motorn producera mer kraft och varva 8 500 rpm. Motorn är parad med Koenigseggs nioväxlade låda Light Speed Transmission (LST).

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här