Här rullar den finska robotbussen i trafik

2019-03-14 09:44  
Foto: Sensible 4

Finsk teknik gör den japanska skytteln autonom. Nu har Gacha gjort sin debut i Helsingfors, och redan i april kommer robotbussen köra allmänheten.

Japanska Muji ville bygga en autonom skyttelbuss som skulle klara av alla typer av väder. De vände sig till Sensible 4 i finska Esbo som utvecklar autonoma system för ett nordiskt klimat. Företaget har testat skytteln i arktiska förhållanden – och nu har Gacha genomfört sin jungfrufärd i ett vintrigt Helsingfors.

Redan i april ska det autonoma elfordonet börja transportera allmänheten i Esbo. Sensible 4 står för den autonoma tekniken, som utgörs av fyra lidar-sensorer, åtta radarsensorer och en 360-graderskamera. Till detta kommer en högprecisions-GPS samt tröghetsmätare (IMU) – och systemen kommunicerar via 4GLTE/5G. Det viktiga är dock att all teknik fungerar lika bra oavsett årstid, väder- och vägförhållanden.

– Gacha-utvecklingen började när Sensible 4-teamet, som arbetade med den första generationens robotbussar, märkte att de inte ens fungerade i duggregn, för att inte tala om de typiska vinterförhållandena i Finland. Fullt självständig självkörande teknik är inte här än. De flesta självkörande bilar kan bara användas under ideala väderförhållanden och på väl utmärkta vägar. Detta har Sensible 4 lyckats förändra genom upprepade tester i hårda vinterförhållanden i finska Lappland, säger Harri Santamala, vd för Sensible 4 i ett pressmeddelande.

Varken ratt eller förarsäte

Skytteln ser likadan ut i båda ändar, utan ratt eller förarsäte. Designen bidrar till att det 4,5 meter långa fordonet kan ta tio sittande personer och sex stående passagerare. Japanerna ser robotbussen som ett gensvar på en åldrande befolkning och det ska vara enkelt att ta sig ombord även för personer med en begränsad rörlighet. Gacha är fyrhjulsdriven och toppfarten i autonomt läge är 40 km/h. Batteriet ger en räckvidd på över tio mil och trådlös snabbladdning finns som tillval.

Läs mer: Danskarna har satt en autonom buss i trafik

Esbo blir först, men senare under året ska skytteln rulla i Tavastehus, Vanda och Helsingfors. Sensible 4 har för avsikt att producera en första Gacha-flotta avsedd för piloter på allmän väg under 2020, både i finska städer såväl som utomlands. Målsättningen är att Mujis självkörande skyttelflottor ska fungera som en del av städernas befintliga transportsystem år 2021, och Sensible 4 vill etablera partnerskap med städer som ligger i teknikens framkant. Den kommersiella produktionen planeras vara igång 2021.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt