Fordon
Här är världens största isbrytare

Ryska Rosatomflot planerar att bygga världens största isbrytare. Konstruktionen ska gå i högt tempo. Redan 2018 kan fartyget öppna farleder i Norra ishavet.
Redan i september hoppas Rosatomflot ha kontrakten klara, och bygget kan påbörjas 2013. Fartyget har än så länge inget namn, men ska bli den första i LK60-klassen, nästa generations jätteisbrytare.
Den blir 173 meter lång och 34 meter bred, vilket är 14 meter längre och 4 meter bredare än 50 Let Pobedy, "Femtio år av seger", som är världens största isbrytare i dag. Den sjösattes 2007 efter ett nästan 20-årigt och snårigt byggprojekt och är också den senaste i Rosatomflots flotta.
LK60 ska drivas med två tryckvattenreaktorer av modellen RITM-200. De ska kräva nytt bränsle vart sjunde år, och beräknas ha en 40-årig livslängd.
Den nya klassen isbrytare är inriktade mot att stötta trafik på norra sjövägen, längs Rysslands norra kust. Bredden på 34 meter ska ge marginal för att bryta is framför stora tankfartyg. Den kommer att kunna bryta mellan 2,8 och 3 meter tjock is i en hastighet av 2 knop och därför kunna jobba under större delen av året i Norra ishavet.
Enligt Rosatomflots plan ska fartyget levereras till Murmansk i slutet av 2017 och kunna tas i drift 2018. Företaget har öppnat för att använda även utländska varv. Priset blir omkring 7,9 miljarder kronor. Kostnaden för de efterföljande fartygen i klassen blir lägre eftersom den beräknade summan även innehåller utvecklingskostnader.