Fordon

Här är nya Mazda Miata

Fjärde generationen Mazda MX-5 Miata Foto: Mazda

25 år gamla sportbilen Mazda MX-5 Miata får nu sin fjärde ansiktslyftning på vägen mot miljonförsäljning.

Publicerad

Lanseringen ägde rum samtidigt på flera platser runt om i världen, och Mazda visade en liten sportbil som i nya tappningen har blivit 100 kg lättare, 105 mm kortare, 10 mm bredare och 10 mm lägre.

Aluminium har använts i flera karossdelar, lysdioder sitter i armaturerna både fram och bak.

Bilen har utvecklats tillsammans med Fiat, som ursprungligen bad Mazda att bygga en version som skulle säljas som Alfa Romeo. Men sedan ändrade sig Fiatchefen Sergio Marchionne - en äkta Alfa Romeo måste vara tillverkad i Italien. Däremot lär vi få se en Miata med emblem från Fiat eller Abarth så småningom.

Mazda tog för 25 år sedan över stafettpinne för små, prisvärda tvåsitsiga sportbilar sedan främst den brittiska bilindustrin kollapsat och klassiker som MG, Lotus, Triumph och Austin försvunnit från marknaden.

Den lilla japanska sportbilen blev en succé, lika rolig att köra som de brittiska föregångarna och betydligt pålitligare. Fram till i sommar har 940000 exemplar tillverkats, vilket gör bilen till den mest tillverkade tvåsitsiga sportbilen någonsin.

Vid uppvisningen var Mazdas representanter mycket förtegna om eventuella maskinella nyheter. Med största sannolikhet sitter samma 2-litersmotor, och som alternativ en 1,5-liters, som i föregående generation. Med lägre vikt och tyngdpunkt blir bilen ännu lite piggare.

Modellen börjar säljas till våren 2015, och lär bli den generation som tar Miata över miljonstrecket.