Här är elbilen som bara kostar 81 000 kr

2019-03-06 10:56  
Modellen är Great Wall Motors första elektrifierade småbil under det nya varumärket Ora. Foto: Ora R1

Kinas kraftigt subventionerade elbilstillverkare börjar rikta blickarna mot exportmarknaden. Ett exempel är Ora R1. Märkets första småbil kostar bara 81 000 kr – men ännu är den bara en inhemsk angelägenhet.

Tesla meddelade nyligen att man sänker priset på sin ”folk-elbil” Model 3, där den billigaste versionen ska landa på 330 000 kr. Det skedde tämligen omedelbart efter avtäckningen av Polestar 2. Elbilen från Volvos underbolag bjuder på 408 hk och har ett tänkt instegspris på 412 000 kr, så Elon Musk kan ha skäl att darra i sina skor.

Men inom en snar framtid kan konkurrensen styvna ytterligare. Kina har en uppsjö av elbilstillverkare som hittills bara riktat sig mot den inhemska marknaden. Många av dem börjar nu blicka mot exportmarknaden – och de kommer sannolikt pressa priserna rejält.

Kinas regering stimulerar sin bilbransch med inriktning på stora volymer av billiga fordon. Enligt Forbes. varje elbil i snitt ett bidrag på 10 000 dollar som delas mellan Kinas centrala myndighet och lokala program.

Ora R1 har räckvidd om 31 mil

Ett exempel ur floran är Ora R1, som kostar drygt 81 000 kr. Modellen är Great Wall Motors första elektrifierade småbil under det nya varumärket Ora. Ett batteripack på 35 kWh ger Ora R1 en räckvidd på 312 km. Motorn levererar dock bara 47 hk, vilket ska räcka till en topphastighet på omkring 100 km/h. I dagsläget erbjuds modellen bara i Kina, men Great Wall Motors har visat intresse för att exportera Ora R1.

Ett sätt som bilmärket håller sina kostnader nere är genom att skära bort återförsäljarledet och istället erbjuda en affärsmodell där man säljer direkt till kund. Det paras med en treårig garanti för hela bilen som täcker 120 000 km – samt en åttaårig garanti, eller 150 000 km, på bilens ”kärnkomponenter”. 

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt