Fordon
Hägglunds i slutstrid om ny miljardorder

Hägglunds i Örnsköldsvik går den här veckan in i ytterligare en dramatisk slutspurt om en miljardorder från det brittiska försvaret. För att förbättra sina chanser har Hägglunds tvingats lägga produktion i Newcastle.
Det brittiska försvaret har de senaste åren flera gånger försökt köpa fordon till FRES, Future Rapid Effect System. BAE Systems Hägglunds tävlade i en av upphandlingarna med Sep, men fick inte ordern. Kort därefter skrinlades hela den upphandlingen på obestämd tid.
Nu vill britterna köpa ett tyngre fordon till en annan del av FRES-projektet. Hägglunds har gått till final i upphandlingen med storsäljaren CV90 som ställs mot ASCOD från amerikanska General Dynamics.
Det hela handlar om totalt 1 300 fordon för 4 miljarder pund, runt 44 miljarder kronor. Den svenska delen är mellan 10 och 15 miljarder kronor.
Den brittiska försvarsministern har lovat besked senast den 26 mars, och de senaste veckorna har varit fyllda av dramatik inför avgörandet. Enligt brittiska källor är CV90 militärernas val, medan ekonomerna föredrar ASCOD.
För att sätta press på BAE Systems Hägglunds påstås regeringen ha planterat en läcka i pressen med beskedet att General Dynamics skulle få ordern, bland annat för att man lovade att lägga jobb i England.
Detta dementerades senare, men fick i alla fall Hägglunds att lova slutmonteringen av fordonen till Newcastle, vilket ger 800 arbetstillfällen.
Enligt uppgifter till Ny Teknik kommer plåt och måleriarbetet till FRES-fordonens chassi att ligga kvar i Örnsköldsvik, medan slutmontering och påbyggnad av det brittiska tornet sker i Newcastle. Den övriga CV90-produktionen i Sverige berörs inte.