Fordon
Grannländerna ska utveckla EU:s militära landdrönare
Foto: Milrem Robotics
Unionen vill stärka medlemsländernas rustningsindustri – och man anser att framtiden ligger i landdrönare. Nu har EU gett Finland, Estland och Lettland i uppdrag att utveckla fordonet som ska sätta europeisk standard.
Sverige rustar upp, och så gör även många av våra grannar. Trycket från amerikanska leverantörer av krigsmateriel är stort – inte minst för Nato-anslutna länder. Men även vårt försvar föll till föga och köpte USA:s luftvärnssystem Patriot. Därför vill EU vässa rustningsindustrin inom unionen.
En del i detta är att European Defence Fund nu har öronmärkt 30-40 miljoner euro för ett projekt kring landbaserade drönare. Men för ovanlighets skull är det inte de stora EU-länderna som kommer stå bakom utvecklingen. Projektet är ett samarbete mellan Finland, Estland och Lettland. Utvecklingen är tänkt att dra igång under första halvan av nästa år – och det är ingen slump att unionen valde att satsa på obemannade landfordon.
– Samma avsevärda tillväxt som vi har sett inom obemannade flygfarkoster under de senaste 10-15 åren kan man inom en nära framtid också förvänta sig för obemannade landplattformar. Projektets ambition är att i samarbete med partners utveckla en lösning för obemannade landsystem – som då skulle sätta en europeisk standard, säger Kusti Salm vid Estlands försvarsministerium till Defence News.
Det är dock tämligen sannolikt att fler länder kommer kliva in i projektet över tid, som Tyskland, Frankrike och Belgien. Systemet man tänker utveckla är ett semiautonomt stödfordon för infanteriet, som bland annat ska kunna bära soldaternas packning. Där har estländarna ett försprång.
Många förmodar att estniska Milrem Robotics finns med bland de nio företag som ingår i projektet. De har under många år arbetet med olika versioner av ”Themis”, Det är en bandvagn som tar sig fram autonomt. Den har plats för 750 kg packning men kan också utrustas med en kulspruta. Kraftkällan är antingen en hybridlösning som kombinerar en dieselmotor med en elgenerator – eller ren batteridrift. De två alternativen erbjuder en körtid på 8-10 respektive 1-2 timmar.
Samarbetet mellan de medverkande länderna sker inom EU:s ramverk Permanent Structure Cooperation – och sedan ”PESCO” grundandet 2017 har initiativet skapat spända känslor i USA. Landet oroas över att plattformen är ett första steg mot protektionism, där amerikansk vapenindustri blir utelåst från Europa.