Göteborg får Sveriges första logistikcenter för elcyklar

2019-10-08 10:16  

Tre logistikföretag har flyttat in sina elfraktcyklar i köpcentrumet Nordstan i centrala Göteborg – och fler är välkomna. "Jag vet inte någon annan stad som har en sådan här lösning", säger Johan Erlandsson, vd på Velove Bikes.

I den hårda kampen om snabb och miljövänlig så kallad last mile delivery, den sista delen av logistikkedjan när paketet ska ut till mottagaren, kan elcyklar komma att få en viktig roll i våra städer. Men än så länge finns få logistikcenter byggda för cyklar.

Nu kommer Göteborg att få en än så länge unik lösning när stadens elcykelbud får ta plats i källarplan under Nordstan. Tre aktörer är med från start, och alla logistikföretag är välkomna att hyra en plats i lokalen.

– Det är ett stort steg. Jag kan inte säga någon annan stad som erbjuder en plats för omlastning och parkering som är öppen för vilken logistikaktör som helst, säger Johan Erlandsson som är vd för Göteborgsföretaget Velove Bikes.

Läs mer: Airmees smarta algoritmer ska knäcka Postnord

Bolaget ligger bakom elfraktcykeln Armadillo som trots att de med sina 80 centimeter inte är mycket bredare än en vanlig cykel kan ta en last på uppemot 140 kilogram. Bolaget har även prisats på Ny Tekniks och Affärsvärldens 33-lista över Sveriges mest innovativa unga teknikbolag.

Velove Bikes har varit drivande i etableringen, och de tre logistikbolagen Best, DHL Express och Pling (som är ett systerbolag till Velove Bikes) som hyrt plats i Nordstan kör alla Armadillo-cyklar.

Vill flytta leveranser från skåpbilar till cyklar

– Grundtanken är at du ska använda distributionsfordon som är anpassade för stadsmiljö. Flera tunga ton skåpbilar är överdimensionerade för att leverera paket på 2,5 kilogram. Vi vill flytta de flödena till mindre fordon som slipper sitta fast i trafikkö och samtidigt minskar både trängseln och energiförbrukningen kraftigt, säger Johan Erlandsson.

Till att börja med kommer 8-9 fraktcyklar från de 3 anslutna bolagen använda Nordstan som omlastningsplats. Best smygstartade redan i somras, medan Pling och DHL Express är i full färd att flytta in. Var och ett av bolagen hyr en egen yta, och har ett separat kontrakt med Nordstan.

Läs mer: Svenskarnas väg mot självkörande lastbilar

– Våra kunders butiker och kontor påverkas av trafiklösningarna i stan, och kan vi göra en liten del för att göra den bättre och göra staden mer hållbar tycker vi att det är bra, säger Magnus Zingmark som är hållbarhetsansvarig på Nordstans samfällighetsförening som förvaltar köpcentrumets lokaler.

Förutom en säker plats att förvara elcyklarna och lasta om gods från lastbil till cykelcontainer finns också utrymme för service och underhåll. Dessutom har budfirman Pling valt att flytta sin trafikledning till samma lokaler.

Det finns också både plats och planer på att utvidga verksamheten i Nordstan genom att släppa in exempelvis städfirmor eller hantverkare som använder elcykel i stället för bil.

– Vi har ambitionen att i framtiden driva egna cityhubar av det är slaget i flera städer, och det här ser vi som ett första steg, säger Johan Erlandsson på Velove Bikes.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt