Airmees smarta algoritmer ska knäcka Postnord

2019-04-04 06:00  

Svenskarna e-handlar som aldrig förr. Samtidigt kämpar logistikjättarna med att korta hemleveranstiderna. Nu ska startupbolagens smarta algoritmer ge e-handlarna turboskjuts.

I Stockholms myllrande stadstrafik gör sig chauffören Bilal Kattan redo för nästa hemleverans. Han kryssar vant och effektivt mellan bilarna på Centralbron. Samtidigt, inne på ett kontor i Stockholm City, spåras hans färd via en dator för att hitta den snabbaste rutten till målet.

Startupen som Bilal Kattan är chaufför åt heter Airmee. Det är ett av flera nystartade svenska bolag som utmanar logistikjättar som Postnord, DHL och DB Schenker om e-handlarnas "last mile"-leveranser, alltså från varulagret till kundens hem.

I kriget om kunderna har varje minut i leveranskedjan från köp till hemleverans blivit livsviktig för e-handlarna. Den som handlar på nätet i dag får ofta välja mellan ett stort utbud av leveransfirmor, och kan få varan i hand samma dag – ibland utan att behöva betala extra för expressleveransen.

Utmärkande för de unga svenska logistikbolagen är att de erbjuder mer valfrihet för hur och när varan ska levereras, smartare spårbarhet av körningarna - och använder ny teknik som ai som möjliggörare för snabbare hemleveranser. Samtidigt kämpar logistikjättarna med att ens kunna leverera samma dag.

Stora barriären fär e-handel

Airmee levererar i dag åt över 150 e-handlare, butiker och företag i Stockholm, Göteborg och Malmö. Bland kunderna finns bolag som Apotea, Adlibris och Telia. Det som karaktäriserar Airmee är bolagets supersnabba expressleveranser – e-handelskunder i centrala Stockholm som använder tjänsten Adlibris Go kan få hem sina varor inom en timme, till exempel.

– Sista milen är kanske den sista stora barriären för e-handeln, och vi har en central roll i att hjälpa e-handlarna att öka sin försäljning, säger Julian Lee, vd och medgrundare av Airmee, till Ny Teknik.

E-handeln har haft en explosionsartad utveckling globalt sett under det senaste decenniet. Enbart i Norden e-handlades det för drygt 230 miljarder kronor i fjol, visar Postnords rapport E-handel i Norden 2018. Det kan jämföras med en distanshandel, alltså köp via bland annat e-handel, postorder och telefon, på 73 miljarder kronor år 2008.

I samma rapport pekar Postnord ut artificiell intelligens, ai, som en teknik som helt kan förändra spelreglerna för detaljhandeln och e-handlarna. Jättar som Amazon och Alibaba gör enorma tekniska investeringar inom e-handelsleveranser. Det gäller även traditionella globala detaljhandelsjättar som Walmart, Costco och Kroger.

Målet: Att använda ny teknik, som ai, för att bli bättre på att exempelvis förutse vilka varor kunderna vill ha – samt hur man ska göra logistikkedjan mer effektiv, hela vägen från lagret till hemleveransen.

Läs mer: ”Våra algoritmer påverkar hela leveransen – från sortering till utkörning”

Men det är inte bara jättarna som skördar frukten av utvecklingen inom maskininlärning. Prediktiva analyser av stora datamängder genom just maskininlärning, alltså att försöka förutse vad som ska ske, är grundbulten i Airmees system för realtidsoptimering av leveransrutter.

Bolaget grundades 2016 av Julian Lee, utbildad på Handelshögskolan i Stockholm, och Adrian Prelipcean, tidigare doktor i transportvetenskap vid KTH. Julian Lee har bott i flera storstäder i USA och Asien, och hade fått en idé om att stadstransporter borde kunna göras smartare.

– Jag såg kaoset med föroreningar och tung trafik som följd, och tänkte: ”Det här borde man kunna göra åt något åt”, säger han.

Vid den tidpunkten på KTH var Adrian Prelipcean med och utvecklade en Android-app som använder maskininlärning för att mäta hur folk rör sig i stadsmiljöer, samt vilka faktorer som påverkar människoflöden i städer:

– Det blev till slut ett system som är helt open source, med öppen källkod, och som används av flera forskningsinstitut i dag. Jag träffade Julian Lee i Kista, och han hade en idé om ett slags Uber för leveranser. Det ledde till att vi startade Airmee, och sedan byggde jag ett helt nytt system från grunden, säger Adrian Prelipcean, teknisk chef hos Airmee.

”Kan ändra rutt i realtid”

I dag har Airmee 16 anställda, och ett nätverk med chaufförer. Till skillnad från mer traditionella logistikbolag, som planerar sina rutter manuellt, använder Airmee ett självlärande system för att schemalägga körningar. Det väljer vilken chaufför som är bäst lämpad för jobbet utifrån dennes position – samt hittar den snabbaste vägen från punkt a till b. Inget i systemet är låst, och en körning kan ändras hela vägen fram till målet, enligt Julian Lee.

– Vi kan ändra en rutt i realtid baserat på faktorer som väder, trafikläge, tidpunkt på dygnet, typ av fordon och till vilken våning varan ska leverera. E-handel har funnits i drygt 25 år nu. För några år sedan såg vi ett teknikskifte som handlade om att göra betalningar enklare. Nu är vi inne i nästa fas – leveranserna. Ju snabbare leveranser, desto fler återkommande kunder och högre grad av konvertering, säger han.

Läs mer: Deras algoritm laddar bilens batteri fullt på elva minuter

Airmee är inte det enda av de svenska uppstickarna i logistikbranschen som drar nytta av maskinlärning. Exempelvis använder konkurrenten Budbee algoritmer för effektivare paketsortering och ruttplanering. Av affärsmässiga skäl är Airmee ganska förteget om vilken typ av maskininlärningsmodell som använts för träna bolagets självlärande algoritmer, men hävdar att dess system är betydligt mer avancerat och flexibelt än konkurrenternas.

– Till exempel kan vi använda flera olika tidsluckor för leverans samtidigt istället för bara en när vi räknar ut den bästa rutten. Vi kan dessutom omkalibrera våra modeller dagligen för trafikläge och väder, exempelvis. Det gör att systemet tränas med data som är dagsfärsk. I dagsläget klarar vi att leverera över 99 procent av paketen inom 15 minuter från aviserad tid. Mitt uppdrag är att se att vårt system ligger mellan sex månader och ett och halv år före behoven vi har i dag, säger Adrian Prelipcean på Airmee.

Svårt för jättarna att komma ikapp

Samtidigt som Airmee och konkurrenterna i startupvärlden fortsätter att trimma sina processer för superexpressleveranser, sliter logistikjättar som Postnord, Bring och DHL med att kunna erbjuda utkörning samma dag som varan beställs. Orsaken till att det äldre gardet har svårt komma ikapp är flera, säger Arne Andersson, e-handelsexpert hos Postnord.

– Större logistikbolag har ofta ett arv med flera olika affärssystem som måste kommunicera med varandra genom hela logistikkedjan, från lager till utlämning. Startups som Airmee har inte det arvet, vilket är gör att de kan vara betydligt snabbare med sina leveranser.

Kommer Postnord någonsin att kunna matcha startupbolagens expressleveranser i städerna?

– Vårt mål är att kunna leverera samma dag, både när det gäller paket och gods på pall. Samtidigt måste vi möta kundernas efterfrågan på snabbare leveranser. Vi behöver titta på marknaden vad som finns där som kan hjälpa oss med det. När det gäller framtiden för Airmee tror jag att de kommer att sälja verksamheten eller licensiera plattformen. Plattformen som de har byggt skulle kunna vara intressant att titta på för de flesta logistikföretag, inklusive Postnord, säger Arne Andersson på Postnord.

Airmee, Budbee och andra logistik-startups har haft en snabb tillväxt i Sverige. Men än så länge är inget av bolaget lönsamma. Airmee, som hade en omsättning på runt 5 miljoner kronor 2018, finansierar verksamheten med riskkapital i likhet med rivalerna. I januari tog Airmee in 38 miljoner från investerare som Alfvén & Didrikson och Creades.

Finns Airmee kvar om 5 år?

Den stora utmaningen för Airmee, och konkurrenterna, är att få upp volymerna till en kritisk massa. Enligt Julian Lee växer Airmee snabbt – vissa månader under 2018 fördubblades paketvolymen. Först när mängden paket blir tillräckligt stor kommer affärerna att gå ihop.

– För oss är den stora utmaningen inte den tekniska plattformen utan snarare hur vi ska hantera volymerna för att kunna fortsätta växa. I dag har vi tre sorteringsterminaler i Stockholm, Göteborg och Malmö. Det kan bli aktuellt att lägga till minst en ny terminal i varje stad. Vi kommer också att satsa på rekryteringen, så väl av programmerare som säljare, för att bygga ut verksamheten, säger Julian Lee.

Vad gör ni om Postnord eller någon annan logistikjätte vill köpa er? Finns Airmee kvar som eget bolag om fem år?

– Vårt mål är att bli en ledande global logistikplattform, och inte enbart inom e-handel. Det uppnår vi inte genom att bli uppköpta. Vi satsar stenhårt på tillväxt och expansion. Sedan får vi se om det innebär att vi växer till fler städer i Sverige, eller satsar på utlandet. Där är andra nordiska huvudstäder, som Köpenhamn, särskilt intressanta. Det är inte omöjligt att vi går in i en annan marknad redan i år, säger Julian Lee.

Rättelse: I en tidigare version av texten hade Adrian Prelipcean fått fel titel. Rätt ska vara tidigare doktor i transportvetenskap vid KTH. Ny Teknik ber om ursäkt för misstaget.

Airmee

Gör: Logistikbolag som använder maskininlärning för ruttplanering.

Ort: Stockholm. Gör i dag körningar även i Göteborg och Malmö.

Grundades: 2016 av Julian Lee och Adrian Prelipcean, i dag vd respektive teknisk chef.

Stora kunder: Apotea, Meds och Telia.

Omsättning 2018: Cirka 5 miljoner kronor.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt