Fordon

GM utlovar 30 nya elbilar inom fem år

Cellerna till GM:s Ultium-batteri utvecklas internt. Foto: Steve Fecht

Med en extra investering på 7 miljarder dollar skyndar GM på utrullningen av elbilar. Till 2025 ska bolaget ha släppt 30 elektrifierade modeller.

Publicerad

Innan covid-19 lamslog världen hade General Motors åsidosatt 20 miljarder dollar för sin satsning på elbilar fram till 2025. Men bolaget verkar oroas av att man har hamnat efter konkurrenterna, för nu häller man in ytterligare 7 miljarder dollar i den budgeten.

GM flaggar för att man släpper 30 elbilar under de kommande fem åren, och vid slutet av 2025 ska 40 procent av bolagets bilar sålda på USA-marknaden vara batteridrivna. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande. För att påskynda utrullningen av elbilar måste biltillverkaren få in mer kompetens på området.

– Vi kan accelerera våra elbilsplaner eftersom vi snabbt håller på att bygga upp en konkurrensmässig fördel inom batterier, mjukvara, fordonsintegration, tillverkning och kundupplevelse, säger GM:s vd Mary Barra.

Med den stora investeringen är nu mer än hälften av GM:s totala budget såväl som halva utvecklingsteamet åsidosatt för elbilar samt program för autonoma elfordon. I offensiven ingår bland annat att rekrytera 3 000 kontrollingenjörer, elingenjörer samt mjukvaruingenjörer för infotainmentsystem.

Men stora framsteg har redan gjorts. GM:s Ultium-batteri, vars celler primärt utvecklas internt men tillverkas i samarbete med LG Chem, kostar redan nära 40 procent mindre än det standardbatteri som exempelvis sitter i en Chevrolet Bolt. Nästa generations batterikemi ska dock ge den dubbla energitätheten och samtidigt en 60 procent lägre kostnad än dagens standardbatterier.

Nu testas prototyper av nästa generations kemi, vars batterier beräknas finnas till hands vid mitten av årtiondet. Nästa år inleds bygget av biltillverkarens Battery Innovation Lab and Manufacturing Technology Center, där utvecklingen ska fortsätta. Den Ultium-plattform som bolaget ska bygga alla typer av elfordon på kommer att kunna ge modeller med en räckvidd på upp till 724 km.

– Utvecklingstiderna för GM:s elbilar går i en allt högre fart och kostnaderna sjunker allt snabbare, så vi räknar med att vårt Ultium-program ska vara lönsamt från och med den första generationen och framåt. Det är inte bara kostnaden och prestandan hos våra innovativa elbilskomponenter som kommer att ge oss en konkurrensfördel i en snabbt föränderlig industri, det handlar också om hur vi integrerar dem med andra avancerade system som Super Cruise, vår elarkitektur i Vehicle Intelligence Platform och annan nyskapande teknik i vår traditionella portfolio, säger GM:s vice vd Doug Parks.