FORDON

Efter konkursen – nu siktar Volta på comeback

Volta Zero.

Rejält slimmat och med en effektivare affärsplan. Ellastbilstillverkaren Volta Trucks förbereder sig nu för ett nytt försök att sätta fordonen i serieproduktion.

Fallet för den delvis svenska tillverkaren av ellastbilar, Volta Trucks, blev hårt och plötsligt.

Bolagets amerikanska batterileverantör Proterra försattes i rekonstruktion vilket drog med sig Volta i fallet. Konkursen blev ett faktum i mitten av oktober i fjol. Bolaget var då i färd att skala upp serieproduktionen tillsammans med tillverkningspartnern Steyr Automotive i Österrike.

Verksamheten återuppstod kring årsskiftet sedan en befintlig långivare, amerikanska Luxor Capital, köpt upp den brittiska delen av Volta Trucks. Den svenska delen hade blott ett 20-tal anställda medan den brittiska hade 800.

Comeback

Nu meddelar bolaget att comebacken på utvalda marknader i Europa förbereds, genom det nystartade bolaget Volta Commercial Vehicles Ltd, som är registrerat i Storbritannien. Personalstyrkan är rejält slimmad och består nu av blott 150 personer, enligt ett pressmeddelande.

En ny affärsplan har tagits fram och utveckling av två varianter av ellastbilen Volta Zero (16 respektive 18 ton) pågår. Målet är att leva upp till säkerhetskraven i juli månad.

Ellastbilar ska i första hand levereras till väntande kunder i Frankrike och Tyskland, därefter till Storbritannien och Skandinavien i slutet av 2024.

Kundtester

Tester hos kunder har just inletts i Storbritannien. Målet är att återstarta serietillverkning hos Steyer Automotive ”senare under 2024”.

Samtidigt förbereds ny finansiering, vilken bland annat inkluderar en större serie A-runda under det andra kvartalet i år.

– Vi arbetar med att bekräfta tidigare beställningar från redan existerande kunder, samtidigt som vi återskapar hela leverantörskedjan, avslutar en investeringsrunda och ser till att våra fordon är redo för serietillverkning och leverans, säger vd Essa Al Saleh i ett uttalande.