Fordon

Första ordern på svensk superdykbåt

Så här såg prototypen till superdykbåten ut när Ny Teknik besökte Vaxholm hösten 2008. Nu har farkosten modifierats. Dykarna sitter exempelvis i två tremannarader numera. (Uppklickbar grafik)

En svenskutvecklad dykarbåt har fått sitt första kontrakt efter åtta års utvecklingsarbete. Det är FMV som köper farkosten som kan förflytta sig i tre lägen.

Publicerad

Den är snabb på ytan, osynlig under vattnet och halvhemlig i ett mellanläge där dykarnas huvud sticker upp över vattenytan. Under 2011 ska den nya farkosten DGB levereras till FMV.

Dykarbåten har under åtta års tid utvecklats och testats av DCE, Defence Consulting Europe, i Vaxholm.

–Avtalet betyder enormt mycket. Det här är vår första skarpa order och vi får en viktig referenskund, säger Carl Hagman på DCE.

Företaget hoppas att det även ska leda till utländska kontrakt. Flera mariner och specialförband har tidigare besökt Stockholms skärgård för att se den dykande båten, som exempelvis kan användas av attackdykare.

I ytläge kan båten transportera upp till sex dykare i mer än 30 knop. När dykarna vill vara mer diskreta töms farkostens pontoner samtidigt som ventiler skovlar in vatten i skrovet. På någon minut sjunker båten till ett mellanläge medan båten kör vidare i lägre hastighet. Nästa steg är att låta farkosten gå på djupet. Ett tak fälls över dykarna som nu andas från sin egen utrustning. När de närmar sig målet är det bara att parkera på botten och simma iväg till det väntande uppdraget.

DCE utvecklar även en civil variant av sin undervattensbåt Torpedo Seal. Den heter The Pleasure Seal och har transparanta ytor så att nöjesdykare ska kunna njuta av utsikten under färden.

–I höst ska den vara klar, och vi har redan en kund, säger Carl Hagman.