Fordon

Förlängt tågstopp i Norrland

Problemen för Norrtåg fortsätter. Tågstoppet mellan Umeå och Luleå förlängs med en månad.

Publicerad

Det är operatören Botniatåg som har tagit beslutet att förlänga tågstoppet mellan Umeå och Luleå för att kunna förbättra trafiken på de övriga sträckorna.

-På det här sättet frigör vi två tågsätt, säger Tomas Hedenius, pressinformatör på Arriva som är delägare till operatören Botniatåg.

Fram till den 10 mars kommer linjen mellan Umeå och Luleå i stället att trafikeras med buss. Men Tomas Hedenius poängterar att det inte finns några garantier att tågen börjar rulla vid det datumet.

Bakgrunden till det förlängda tågstoppet är att det råder fordonsbrist när fyra av tågen är utslagna av olika skäl. Det handlar om de relativt nya tågen av typen Coradia Nordic X62.

Ett tåg har fått skador på taket efter att ha fått ett isblock över sig vid passage under en viadukt, två stycken måste förses med nya fronter efter att ha krockar med älgar och ett tåg har utslitna hjul och väntar på nya axlar.

Tågen har även tidigare drabbats av tekniska fel relaterade till vinterns snö och kyla.  Nu undersöker tågtillverkaren Alstom, Norrtåg och operatören Botniatåg möjligheterna att modifiera tågen så att de bättre stoppar för vintern. Bland annat kan det handla om att förhindra toaletterna från att frysa, åtgärda slitage på hjulen och förstärka fronterna så att de stoppar bättre för älgkrockar.

-Vi är kritiska till att tågen går sönder så lätt vid påkörningar. Det gör de lite för ofta. Det är en konstruktionsproblematik, säger Olle Tiderman, teknisk chef på Norrtåg.

Dessutom försöker man också ordna bättre möjligheter för att tina upp tågen och svarva hjulen. I dag görs all avisning i Umeå, men nu tittar man på om det även kan göras i ytterområdena i Norrbotten och Jämtland. Hjulsvarvning sker endast i Västerås, och nu vill Norrtåg gärna få till stånd svarvning i Luleå i stället.

-Ett problem är att hjulen slits så ofta, ett annat är att svarven ligger så långt borta. Tågen blir borta så länge när hjulen ska svarvas, säger Olle Tiderman.

Om hjulen får en skada på en millimeter måste ytan slipas ner så att den blir jämn. När slipytan är nernött måste man lägga på en ny yta.

-Den kontraktuella livslängden på hjulen är 800 000 kilometer. Slipytan ska alltså hålla i 800 000 kilometer, men det har de inte gjort, säger Olle Tiderman.

Men Björn Asplund på tågtillverkaren Alstom håller inte med om att hjulen slits för snabbt.

-Vi har kört dem för kort tid för att se om de slits ut för snabbt eller inte, säger han.

På Norrtågs hemsida står det att Coradiatågen är testade och anses klara vintern bra, bland annat på grund av att all elektronik sitter uppe på taket på tågen, vilket ska göra att motoriken blir mindre utsatt för snö.

Håller du med om att Coradiatågen klarar vintern bra?

-Jag kan inte säga det i dagsläget, men jag är tämligen övertygad om att de kommer att klara den bra, säger Olle Tiderman.