Fordon

Fordchefen: En självkörande bil kommer bara hålla i fyra år

Foto: Ford

När självkörande modeller tar över vägarna förändras livscykeln för bilar diametralt. Vi kommer att slita ut och skrota en bil på fyra år, tror John Rich, ansvarig för autonoma fordon på Ford.

Publicerad

Det finns en tanke om att självkörande bilar ska leda till ett bättre trafikflöde, och få olyckor att helt försvinna från vägarna. Men bara för att de inte krockar innebär det inte att bilarna kommer att kunna rulla någon längre tid. Det menar John Rich, ansvarig för autonoma fordon på Ford.

I en intervju med brittiska The Telegraph säger Fordchefen att utvecklingen mot mer autonom körning kommer att innebära en högre användning och ett större slitage på bilarna. De kommer därför inte hålla lika länge.

De som har oroat sig för att delningsekonomi och autonoma fordon ska rycka undan mattan för biltillverkarna, för att efterfrågan på bilar går ner, behöver enligt John Rich inte göra det. Enligt honom kommer utvecklingen bli tvärtom.

– Det som oroar mig minst är att efterfrågan på bilar ska minska. Vi kommer att slita ut och skrota en bil på fyra år, säger han till tidningen.

Argumentet som Rich har är att eftersom de självkörande bilarna kommer att erbjuda billigare och effektivare mobilitet än dagens privatägda bilar kommer slitaget också att öka.

– Allt vi har sett pekar på att när du minskar kostnaden per körd mil så ökar antalet resmil. Du börjar nå grupper som tidigare inte haft möjligheter och du kommer att börja förflytta många fler människor, säger John Rich.

Ford är inte ensamt om sin satsning

Ford har sedan en tid tillbaka investerat i autonom teknik. 2017 gick tillverkaren in med en miljard dollar i uppstartsföretaget Argo AI. Detta har gjort att företaget har kunnat köra igång med avancerad testverksamhet med flera självkörande fordon i tre amerikanska stater. Men Ford är inte ensamt om sin satsning.

I juli gick Volkswagen in med 2,6 miljarder dollar i Argo. Utöver pengarna har den tyska koncernen också kopplat in 200 ingenjörer från den egna divisionen för autonoma fordon. Investeringen avslöjades som en del av det samarbete som Ford och VW har ingått.

– Medan Ford och Volkswagen förblir självständiga konkurrenter på marknaden, gör tekniksamarbetet kring självkörande bilar att vi kan skala upp och erbjuda tekniken på fler marknader, sa Fords vd Jim Hacket, när samarbetet avslöjades.