Fordon

Förarlöst för flygplatsen

Airval

Airval heter det förarlösa tåget för flygplatser som anpassar tåglängd och turtäthet efter passagerartrycket.

Publicerad

Genom reglersystemet Trainguard skickas information om passagerartryck i realtid till trafikledningssystemet som anpassar längden på tågen och trafiktätheten. På så vis transportkapaciteten anpassas för mellan 1000 och 30000 passagerare i timmen.

Siemens har tagit fram Airval. En föregångare används redan på flygplatsen Charles de Gaulle där restiden mellan de tre terminalerna förkortades till 8 minuter jämfört med 20 när bussar användes.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här