FORDON
Firar flygplats med 3d-uniformer
Flera av modevärldens stora har formgivit SAS uniformer. Nu visas skapelserna av Dior och Calvin Klein ut – projicerade på skyltdockor.
Metoden används av dj:s på stora arenor när bilder projiceras för att förstärka musikupplevelsen. I våras kunde svenska tv-tittare uppleva tekniken när artisten Wiktoria tävlade i Melodifestivalen. Nu har Swedavia använts projiceringstekniken mappning för att visa upp delar av det svenska passagerarflygets historia.
Flyghistorien genom uniformerna
Uniformer från SAS och Linjeflyg förvaras på Nordiska museet efter en donation av flygvärdinnan Reidun Boëthius. Men under resten av året går de att se i en digital utställning på Bromma flygplats.
Ett tiotal utvalda uniformspar för kabinpersonal och piloter valdes ut från museets samling. De fotograferades av, och bearbetades i programmet Arena 5 från det holländska företaget Resolume.
Linus Nylund på Onemotion IMC stod för bearbetningen.
Pionjärpiloten som lyfte svensk flygindustri TEKNIKHISTORIA. När Enoch Thulin omkom i en krasch med sitt uppvisningsplan var han bara 37 år gammal. Ändå hade pionjärpiloten hunnit dra igång en svensk flygindustri.
– Det var ett pillgöra. Vi fick jobba mycket med kontrasterna. Ett veck i kläderna kan se rätt eller fel ut, säger han.
3d-projektionen ger resenärerna en annan upplevelse än vad ett vanligt bildspel skulle göra, tycker han.
– Det blir definitivt mer impact. Skärmar utsätts vi för varje dag, det här väcker mer nyfikenhet, säger Linus Nylund.
Flygpionjären lärde av storkenTEKNIKHISTORIA. Otto Lilienthal inspirerades av fåglarna, och främst då storken, när han konstruerade sina glidflygmaskiner på 1800-talet. För 125 år sedan inleddes flygningarna, fem år senare störtade han och dog.
I år fyller Bromma flygplats 80 år, och utställningen är en del av firandet.
– Vi kan konstatera att hos lite äldre resenärer och hos anställda som har varit med länge är det hög igenkänningsfaktor, säger Peder Grunditz, flygplatsdirektör på Bromma.
Men det är inte nostalgi som främst präglar flygplatsen i dessa dagar, vill han lyfta fram. Sedan ett år pågår ett arbete där en rad stora projekt rullar på. Fram till 2019 ska 1,5 miljarder kronor investeras i uppgraderade system för banljus, taxibanor och glykolhantering bland annat. En ny ankomsthall ska också byggas, intill dagens terminal.