Fordon

Fel attityd hotar Japans ubåtsaffär med Australien

Japanska ubåten Soryu är utrustad med en luftoberoende Stirlingmotor från Kockums som licensbyggs av Kawasaki. Foto: Kawasaki

Den åtråvärda ordern på tolv nya ubåtar till Australien kan gå Japan förbi på grund av oerfarenhet vid vapenaffärer.

Publicerad

Det är Japan Times som rapporterar om hur australiensisk industri reagerat på förra veckans japanska besök i landet, där företrädare för Japans regering och industri besökte Adelaide, där Australien med Kockums hjälp en gång i tiden byggde upp varvskapacitet för att tillverka Collinsubåtarna, som nu ska ersättas.

Australiensiska underleverantörer hade hoppas på att kunna föra samtal med den japanska delegationen om möjliga framtida industrikontrakt.

Men av detta blev inget. Japanerna hänvisade till att de inte kunde föra sådana diskussioner innan en beställning har lagts.

Detta har enligt Japan Times retat australiensisk industri, som har fört sådana diskussioner med två europeiska varv som också är intresserade av denna jätteorder: tyska Thyssen Krupp och franska DCNS. Dessa varv är inställda på att bygga de tolv nya ubåtarna i Australien, vilket ger sysselsättning i landet och anses gynna australienska underleverantörer.

Det var helt nyligen som premiärminister Shinzo Abe hävde ett förbud för japansk industri att sälja krigsmateriel till främmande makt. Bedömare i Japan anser att japansk industri, där Mitsubishi och Kawasaki är de tunga aktörerna i ubåtsaffären, har för dålig erfarenhet av hur den här sortens förhandlingar bör skötas.

En brist på erfarenhet som skulle kunna äventyra Japans möjlighet att få sälja en version av sin ubåt Soryu, som för bara något år sedan ansågs vara det givna valet för Australiens marin.

Ordern uppskattas vara värd 300 miljarder kronor. Även Saab Kockums har visat intresse för den australienska ubåtsordern.