Fast elektrolyt ska ge Japans elbilar ett försprång mot väst

2018-05-09 06:00  
Foto: Toyota

Flera av Japans biltillverkare har gått samman – uppbackade av landets myndigheter. En storsatsning på batterier med fast elektrolyt, så kallade solid state-batterier, ska ge ett försprång som låter önationen köra om elbilarna från väst.

(Artikeln är uppdaterad)

Batterier med fast elektrolyt ersätter den flytande litiumsaltlösningen i elektrolyten med fasta material. Tekniken ger en högre energitäthet, vilket innebär att batteriet kan laddas snabbare och leverera mer effekt.

Andra fördelar är en minskad vikt och en lägre risk för överhettning. Det har dock visat sig vara mycket komplicerat att få en tillräckligt tät kontakt mot anoden och katoden – inte minst om man avser att producera batterier i industriell skala.

Nu slåss tillverkare i Europa, USA och Asien för att bli först med att presentera en kommersiellt hållbar produkt för morgondagens elbilar. Många anser att Toyota tillhör ledarna inom teknikområdet – men nu har biltillverkaren slagit sig samman med en rad japanska företag.

Backas upp av myndigheter

Med en gemensam utveckling av ”solid state-batterier” ska Japan skaffa sig ett tekniskt försprång gentemot väst – och bolagens ambition får ekonomisk uppbackning av landets myndigheter. Det rapporterar Nikkey Asian Review.

Läs mer: Svenska bränsleceller ska ge elbilar längre räckvidd

I maj är det kickoff för ”Libtec” (Consortium for Lithium Ion Battery Technology and Evaluation Center). Utöver biltillverkarna Toyota, Honda och Nissan deltar bland andra Panasonic och batteritillverkaren GS Yuasa. Till detta plöjer Japans finansdepartement in drygt 123 miljoner kronor i forskningsprojektet.

Libtecs målsättning är att batterier med fast elektrolyt är 2030 ska ha dubblat elbilarnas genomsnittliga körsträcka till 800 kilometer.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt