Svenska bränsleceller ska ge elbilar längre räckvidd

2018-04-04 06:00  

Ett ovanligt sätt att använda vätgas är i bärbara mobilladdare. Det har svenska My FC satsat på. Nu ska tekniken även användas för batteribilar.

My FC har tagit fram fjärde generationen av sin bränslecellsladdare för mobiltelefoner. Den kallas för Jaq Hybrid och består av två enheter, ett laddkort och själva laddaren.

Laddkortet innehåller natriumhydroxid, vatten, aluminium och några hemliga reaktionskomponenter. Laddaren består av flera små bränsleceller och ett litiumjonbatteri.

När mobilen behöver laddas kopplas laddkortet ihop med laddaren. Då börjar vattnet reagera med komponenterna och bildar vätgas. Gasen leds över till laddarens bränsleceller som producerar elektricitet som lagras i litiumjonbatteriet eller förs över till mobiltelefonens batteri.

Läs mer: Då är vätgasbilen billigast att köra

Systemet räcker för att ladda en modern mobiltelefon drygt en gång.

– Vi tycker att vi har hittat ett sätt att lagra vätgas på ett extremt ofarligt sätt genom att vi använder vatten som bärare. Det är ett genialiskt sätt att skapa vätgas och göra det säkert, säger Björn Westerholm, vd på My FC.

Mobilladdaren med vätgas ska säljas till Kina

Företaget bildades 2005 som en avknoppning från KTH-forskning. Ny Teknik har flera gånger rapporterat om företagets utveckling.

Jaq Hybrid är den senaste produkten och den enda som företaget har på marknaden i dag. Till skillnad från de tidigaste generationerna är Jaq Hybrid enligt Björn Westerholm utrustad med intelligens så att den kan optimera laddningen.

Läs mer: Vätgasen lyfter mot nya höjder

I början av året fick My FC sin första order på Jaq Hybrid. 500 enheter ska levereras till det kinesiska e-handelsföretaget Huangdou inom kort. Avtalet innebär att Huangdou avser att köpa totalt 30 000 enheter under året.

Laddaren ska byggas in i mobilerna

I förra veckan blev det klart att My FC rekryterar Sebastian Weber som teknikchef från Fingerprint Cards. Hans uppdrag blir att se till att Jaq Hybrid byggs in i mobiltelefoner.

– Det har alltid varit vårt slutliga mål att se till att slutkonsumenten blir mer mobil, säger Björn Westerholm.

Bränsleceller ska ge elbilar längre räckvidd

I samarbete med tunnplåtstillverkaren Gränges driver My FC även ett utvecklingsarbete för att förlänga räckvidden på batteridrivna bilar med hjälp av bränsleceller.

Principen är densamma som för mobilladdaren, men den kemiska lösningen är annorlunda och än så länge hemlig. Vätgasen ska bildas genom att två vätskor blandas i bilen.

Bränslecellerna ska byggas in i plåtpaneler som sätts i bilens tak, baklucka eller undersida. Elektriciteten som genereras från cellerna kan antingen användas för att driva bilen eller ladda batteriet.

Läs mer: De omvandlar biogas till vätgas för bränslecellsbilar

Ambitionen är att lösningen ska fördubbla räckvidden på batteribilen. My FC uppger att en sådan kommersiell bil ska visas upp under 2018.

50 miljoner kronor i nyemission

Ekonomiskt har My FC gjort minusresultat de två senaste åren. Efter årsskiftet gjorde företaget en nyemission och fick in 50 miljoner kronor.

Pengarna ska främst gå till att integrera bränslecellsladdaren i mobiler samt till räckviddsprojektet för batteribilar.

Jaq Hybrid

Vikt: Ca 200 gram.

Kapacitet: 2 750 mAh.

Effekt: 10,5 watt (2,1 A över 5 volt).

Laddkortet: Levererar 17 000 joule.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

AI Pension

Debatt