Fordon

Eon bygger 10 000 laddstolpar i Europa till 2020

Elbil laddning. Foto: IBL

Energijätten Eon vill tillgodose elbilarna en bättre laddinfrastruktur – ska bygga 10 000 laddstolpar över hela Europa.

Publicerad Senast uppdaterad

Elbilsutvecklingen går i ett rasande tempo, det har Ny Teknik skrivit om tidigare. Och tillverkarna försöker ständigt bräcka varandra med tunga satsningar.

Men för att tillverkarna ska nå sina mål måste det också finnas en vettig laddinfrastruktur.

Nyligen blev det känt att en tung spelare klev in i laddmatchen. Det nya företaget heter Ionity och är ett joint venture mellan tyska biljättarna BMW Group, Daimler AG, Volkswagenkoncernen samt amerikanska Ford. Tillsammans ska de bygga ett nytt nät av snabbladdare i Europa. Löftet: 400 stationer inom tre år.

Nu kliver nästa spelare in – energijätten Eon. 10 000 laddstolpar ska energibolaget bygga över hela Europa, och det ska vara klart till 2020. Enligt ett pressmeddelande kommer man att erbjuda elbilar att snabbladda på 20-30 minuter, vilket ska ge en räckvidd om 40 mil. Inledningsvis kommer de snabba laddstationerna att erbjuda 150 kw i laddningseffekt med ett uppgraderingsalternativ om 350 kw.

Projektet är ett samarbete mellan Eon det danska företaget Clever, där man vill tillgodose laddningsbehovet hos både befintliga elbilar och nästa generation av fjärrstyrda elfordon.

– Vårt mål är att ta bort de upplevda hindren för elbilar för att hjälpa till att förbättra den elektriska framtiden, säger Anthony Ainsworth, global marknadschef för Eon.